Thelma
Als Thelma van het Noorse platteland vertrekt om te gaan studeren in Oslo, gaat het mis als ze een heftige epileptische aanval krijgt. Angstvallig houdt ze deze verborgen voor haar religieuze ouders. Ze komt in contact met de mooie Anja en voelt zich al snel tot haar aangetrokken en voelt emoties die ze door haar strenge opvoeding nog nooit eerder heeft gevoeld. Maar hoe dichter de geliefden bij elkaar komen, hoe vaker Thelma last krijgt van aanvallen die iedere keer heftiger lijken te worden. Langzamerhand wordt duidelijk dat de aanvallen gepaard gaan met bovennatuurlijke krachten die het ergste in Thelma naar boven brengen. Helemaal als blijkt dat Anja op een dag spoorloos verdwijnt en Thelma haar verborgen krachten steeds moeilijker onder controle lijkt te kunnen houden.
Regisseur Joachim Trier, bekend van Louder Than Bombs, Reprise & Oslo, August 31st, laat met de beginscène van Thelma meteen zien dat de film alles behalve een doorsnee thriller met een horrorsausje gaat worden. We zien een vader met zijn dochtertje op een wandeltocht door het zwaar besneeuwde landschap van Noorwegen lopen, op zoek naar een hert om op te jagen. Ongetwijfeld niks bijzonders in de Noorse opvoeding, maar de scène krijgt al snel een nare smaak als de vader zijn geweer klaarmaakt om een nietsvermoedend hert neer te schieten, maar na een moment van twijfel zijn geweer draait en zijn dochter onder schot houdt. Wat drijft iemand zo ver om zijn eigen vlees en bloed te willen doden?
Deze eerste scène is kenmerkend voor de scènes waar deze bovennatuurlijke thriller tot de nok toe mee gevuld is. Trier plaatst zijn schaakstukken op vakkundig wijze en laat de hersenen van zijn kijker meermaals op volle snelheid draaien om de eindjes aan elkaar vast te knopen. Tenminste, dat doet hij zijn kijker geloven, want het verhaal lijkt maar lastig een bepaalde richting te kiezen en met verrassende sprongen zijn doel te halen. Het maakt Thelma een zeer bijzondere film die maar weer eens laat zien dat een thriller ook prima kan zonder goedkoop effectbejag en dat onderhuidse spanning gewoonweg veel enger is dan een paar fijne scare-jumps. Er zullen dan ook weinig kijkers zijn die zich niet ongemakkelijk voelen bij het eenzame leven dat Thelma leidt en wat haar allemaal in de weg zit voor een gelukkig bestaan.
Het is knap hoe Trier de spanning de volledige speelduur weet vast te houden en maar mondjesmaat naar zijn climax toewerkt. Bovendien blijft de reden van de beginscène gissen tot het einde en is de spanning hierbij continu voelbaar. Het bijzondere hierbij is, is dat Trier het tevens voor elkaar krijgt om tussen alle spanning door ruimte te maken voor romantiek die op natuurlijke wijze wordt gebracht door de hoofdrolspeelsters Eili Harboe en Kaya Wilkins. Er is geen moment van twijfel dat hun liefde voor elkaar echt en oprecht is, wat er tevens voor zorgt dat de spanning net even dat beetje extra wordt opgekrikt om de film wat meer diepgang te geven. Thelma is een ijzingwekkende thriller die langzaam op stoom komt, maar zijn kijker de volledig speelduur zal fascineren.
Extra’s: Behalve een trailer van de film is er op de dvd-release van Thelma geen bonusmateriaal toegevoegd. Daarnaast is de film in Nederland alleen verkrijgbaar op DVD.
Thelma neemt de kijker mee op een bijzondere reis langs een mix van bovennatuurlijke krachten, angsten en verborgen liefdes. Regisseur Trier neemt zijn tijd om het verhaal van Thelma uit de doeken te doen, maar dit werkt zeker in het voordeel van de film. Zo is Thelma geen standaard thriller met een horrorsausje en maakt Trier geen gebruik van goedkoop effectbejag maar geeft hij juist alle ruimte aan onderhuidse spanning. Het maakt Thelma geen doorsnee thriller, maar een film die menig kijker zal verrassen tot de uiteindelijke climax zich aandoet.
Met dank aan Imagine Filmdistributie Nederland i.s.m. Remain In Light voor het recensie-exemplaar.
Beoordeling
- Film
- Eindcijfer
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.