Trap 4K
Brandweerman Cooper neemt zijn tienerdochter Riley mee naar een concert van popster Lady Raven, als beloning voor haar goede cijfers. Aangekomen bij de zaal merkt Cooper direct de grote hoeveelheid politie op. Van een verkoper hoort hij later dat er een vooropgezet plan is van de FBI om een seriemoordenaar op te pakken. Wat Riley echter niet weet is dat haar vader zelf The Butcher is, al begint hij zich in steeds vreemdere bochten te wringen om aan zijn lot te ontkomen. De tijd begint te dringen voor Cooper als het concertgebouw steeds meer hermetisch wordt afgesloten en geen enkele mannelijke bezoeker het gebouw nog mag verlaten. Cooper zit als een rat in de val, of toch niet?…
Toen regisseur M. Night Shyamalan in 1999 zijn The Sixth Sense afleverde werd hij op slag beroemd, waarbij hij vooral bekend werd met de plottwist. Hetzelfde soot kunstje deed hij zeer verdienstelijk nog een aantal keer dunnetjes over met films als Signs en Unbreakable, maar daarna zakte het niveau eigenlijk behoorlijk in. Met films als The Village en The Happening viel het allemaal en wist hij het publiek te verdelen, maar zeker met Lady in the Water en After Earth sloeg hij de plank gewoon flink mis. Toch gloort er hoop aan de horizon, want de laatste jaren lijkt hij de weg terug weer een beetje te hebben gevonden. Zo leverde hij het alleraardigste Split, Glass en Knock at the Cabin af. Dan is daar nu Trap, met Josh Hartnett als psychopatische moordenaar die als een rat in de val zit. Het concept klinkt prima, maar het zien van de trailer roept toch vooral wat verbazing op door het ogenschijnlijke weggeven van een plottwist.
Het klinkt als koren op de molen van Shymalan, maar eigenlijk valt dat best tegen. Trap is namelijk boven alles een volstrekt ongeloofwaardige film geworden. Aan de prestatie van Harnett ligt het niet, want die zet een prima rol neer als als slinkse moordenaar die langzaam maar zeker in de val wordt gelokt. Het probleem zit echter in de vaak opvallende gang van zaken. Een goed voorbeeld is de situatie met een verkoper van t-shirts die Cooper even doodleuk mee backstage neemt en hem zelfs een wachtwoord vertelt terwijl het hele gebouw is omsingeld door politie, personeel strenge instructies hebben gekregen en in- en uitgang wordt bewaakt door agenten. Dit gaat eigenlijk de volledige film door, waarbij Cooper met speels gemak op plekken komt waar geen enkel andere bezoeker normaal zal geraken. Dat hij zelfs backstage terecht weet te komen is de discutabele kers op de taart.
En natuurlijk, Shyamalan doet alles om de film spannend te houden, maar veel van de acties van de beruchte The Butchers slaan gewoonweg nergens op en beginnen op den duur zelfs flink te irriteren. Wat de film ook zeker niet ten goede komt is dat hij zijn eigen dochter gecast voor de rol van Lady Raven. Dochter Saleka Night Shyamalan zit namelijk in de muziekwereld en doet verwoede pogingen om door te breken. Toch lijkt het er hier meer dan eens op dat papa pogingen doet om de carrière van dochterlief te boosten met een rol als veredelde Taylor Swift. Resultaat is dat de spannend bedoelde film met regelmaat verwordt tot een (overigens weinig opwindende) concertregistratie. Het maakt dat deze nieuwe Shyamalan weer een flinke stap terug is na zijn eerder nog hoopgevende comeback. Enige positieve aan alles is dat de trailer wel de kijker op het verkeerde been heeft weten te zetten, want de film speelt zich op een veel breder terrein af dan enkel de concertzaal. Het moge eigenlijk amper een spoiler heten.
Extra’s: De 4K UHD release is niet alleen uitgevoerd in een degelijke steelbook, maar heeft ook de Blu-ray als extraatje. Op de bundel is flink wat bonus materiaal te vinden.
· Setting the Trap: A New M. Night Shyamalan Experience (04:08) Een korte blik achter de schermen, inclusief wat interviews me cast- en crewleden.
· Saleka as Lady Raven (05:08) Een featurette over Saleka die de rol van popster op zich nam in de film.
· Deleted Scenes (06:16) Een drietal verwijderde scènes: Cooper Gets Stopped by SWAT, Riley Shows Lady Raven Her Room en Cooper Takes a Hostage and Slips Away. De drie scènes voegen zeker wat toe en zeker de laatste dient als welkom alternatief.
· Extended Concert Scene: Where Did She Go (03:29) Verlengde muzikalen stukken van het concert uit de film.
Trap 4K is een volstrekt ongeloofwaardige film geworden die zeker weer een flinke stap terug betekent voor Shyamalan. Op technisch vlak zit het allemaal prima in elkaar en ook Hartnett doet zijn best, maar bij tijd en wijlen is Trap gewoon een irritante film geworden, die bovendien bedoeld lijkt als carrièreboost voor dochterlief. Het moge duidelijk zijn dat dergelijke zaken de film geen goed doen. We willen echt nog wel door de vingers zien dat een film als deze elementen bevat die niet snel zullen gebeuren, maar als verkopers volledig op de hoogte zijn van een grote politie operatie en zelfs hun wachtwoorden aan een vreemdelingen geven is de maat snel vol. Helaas denkt Shymalan daar anders over en gaat hij nog even door, dus zet je maar schrap qua (on)geloofwaardigheid. Shyamalan trekt de goede lijn waarmee hij de laatste tijd bezig was dus helaas niet verder door. Deze Trap is in elk geval een film geworden om snel weer te vergeten, iets wat Shyamalan gelukkig niet al te lastig heeft gemaakt.
Met dank aan Day One MPM en Warner Bros. Home Entertainment Benelux voor het recensie-exemplaar.
Beoordeling
- Film
- Extra
- Eindcijfer