Trumbo

RegieJay Roach
Releasedatum07-04-2016
Speelduur123 minuten
DistributeurSeptember Film Distribution
CastBryan Cranston, Diane Lane, John Goodman, Helen Mirren, Elle Fanning, Louis C.K., Dean O'Gorman en Christian Berkel

In een reactie op de Grote Depressie en de opmars van het fascisme sloten duizenden Amerikanen zich in de jaren ’30 van de vorige eeuw aan bij de Communistische Partij. Onder hen Dalton Trumbo, een scriptschrijver met de nodige aanzien. Maar in de jaren na de Tweede Wereldoorlog begon de Koude Oorlog steeds meer te broeien en groeide het wantrouwen tegen deze communisten. Dan wordt Trumbo samen met negentien anderen gedagvaard om te getuigen voor de House Committee on Un-American Activities, om hier hun communistische kennissen te openbaren. Sommigen getuigen of ontkennen hun betrokkenheid om hun carrière te redden. Trumbo daarentegen weigert, net als negen anderen, te getuigen waarna hij wordt veroordeeld voor minachtig van het congres en in de cel belandt. Na het uitzitten van zijn straf wordt Trumbo op de zwarte lijst geplaatst en wordt hem verboden om mee te werken aan Hollywoodproducties. Het betekent het begin van een langdurig gevecht voor erkenning van zijn werk, uiteindelijk ook zijn persoon em een gevecht tegen de zwarte lijst.

Opnieuw een biografie. Tussen alle remakes en reboots blijkt de geschiedenis nog steeds een grote inspiratiebron. Dichtbij huis zelfs dit keer, want het betreft een verfilming van de biografie over het leven van filmscenarist Dalton Trumbo. Een leven dat genoeg stof geeft voor een film trouwens, want Trumbo werd veroordeeld tot een gevangenisstraf nadat hij weigerde te getuigen in de jacht op het communisme in het Hollywood van eind jaren ’40. Het zorgde er tevens voor dat hij op de zwarte lijst terecht kwam en niet langer mocht meewerken aan Hollywoodproducties. Dit weerhield Trumbo er niet van om zijn scripts af te leveren, weliswaar een onder een pseudoniem. Niet zonder succes trouwens. Zo was hij verantwoordelijk voor de Oscarwinnende scripts van Roman Holiday en The Brave One. Pas in de jaren ’60 zou de zwarte lijst zijn invloed verliezen en kreeg Trumbo langzaam maar zeker eerherstel en de erkenning die hij verdient.

In de hoofdrol zien we Bryan Cranston, die ondanks dat hij al vanaf begin jaren ’80 in verscheidene televisieseries en films speelde zijn grote doorbraak pas beleefde in het nieuwe millennium. Zo speelde hij zeven seizoenen de vaderrol in Malcolm in the Middle, maar nam zijn carrière pas echt een vlucht toen hij de rol van Walter White speelde in de succesvolle serie Breaking Bad. Het was een rol die hem maar liefst vier Primetime Emmy Awards opleverde en die de deuren naar grotere producties opende. We mogen deze film daarin gerust optekenen als voorlopig hoogtepunt, want puike bijrolletjes in Argo en Godzilla ten spijt, zien we hier pas echt de grote klasse van Cranston als dragende kracht. Naast Cranston zien we nog sterke bijrollen van Diane Lane als Cleo Trumbo, John Goodman als Frank King en neemt Helen Mirren de rol van antagonist Hedda Hopper op zich.

Dat het personage van Mirren naar voren wordt gebracht als grootste antagonist is trouwens te danken aan een verzoek van regisseur Jay Roach. In eerdere versies van het script was John Wayne namelijk de voornaamste antagonist, maar de vader van Roach bleek een groot fan van Wayne. Altijd gevoelig natuurlijk dit soort aanpassingen in een biografie, maar hoe groot of klein ook het zal in dit geval vooral een doorn in het oog zijn van de mensen met het geschiedenisboek op schoot. Toch schuilt er een puntje van kritiek in het personage van Heda Hopper en haar mede anti-communisten, want hun dreiging is weinig voelbaar. Zelfs als Trumbo achter de tralies belandt blijft de film opvallend luchtig. Anderzijds zijn de acteerprestaties van de gehele cast, met Cranston voorop, uitstekend te noemen. En is het daarnaast als filmliefhebber mooi om wat scènes uit films waarvoor Trumbo het script schreef voorbij te zien komen.

Trumbo schetst een prachtig tijdsbeeld van een periode in Hollywood die op z’n zachts gezegd rumoerig was. Maar ondanks dat Trumbo flinke tegenslagen krijgt te verwerken komt de impact van de jacht op de communisten en het effect hiervan bij de kijker niet echt over. Het is een smetje op een verder prima film. Naast het verhaal van Trumbo zelf is het voor de filmliefhebbers leuk om met onder andere Kirk Douglas en Edward G. Robinson, wat grote namen uit de Gouden Eeuw van Hollywood, voorbij te zien komen. Dit vergezeld door scènes uit films van bijvoorbeeld Double Indemnity en Spartacus. Al moeten we wel concluderen dat Trumbo toch vooral een triomftocht is voor Cranston, die nog maar eens zijn grote klasse toont en moeiteloos de film weet te dragen.

6 april, 2016