Twin Peaks: A Limited Event Series
Informatie
Regie | Universal Pictures Home Entertainment |
Jaartal | 2017 |
Releasedatum | 28-03-2018 |
Speelduur | 1325 minuten |
Distributeur | Universal Pictures Home Entertainment |
Cast | Kyle MacLachlan, Sheryl Lee, Michael Horse, Chrysta Bell, Miguel Ferrer, David Lynch, Robert Forster, Kimmy Robertson, Naomi Watts, Laura Dern, Jim Belushi en Jennifer Jason Leigh |
Het is vijfentwintig jaar na de gebeurtenissen in Glastonbury Grove in het Ghostwood bos. Cooper zit nog steeds vast in de Black Lodge nadat hij Windom Earle hierin volgde in een poging Annie te redden. Het is vanaf die dag dat Mr. C., een dubbelganger van Cooper geleid door entiteit BOB, zijn plaats heeft ingenomen en een leven in de criminaliteit heeft geleid. Uiteindelijk weet de echte Cooper te ontsnappen, waarna hij in een ernstige catatonische toestand weer in de normale wereld terecht komt. Nadat hij hersteld is gaat hij op zoek naar Mr. C. om deze terug te verbannen naar de Black Lodge. Al snel neemt dit nieuwe seizoen van Twin Peaks ons niet alleen mee naar vertrouwde locaties, maar ook naar nieuwe werelden. Zo zien we enerzijds het politiebureau met Lucy aan de balie en The Great Northern Hotel, dat nog steeds wordt geleid door Ben Horne met zijn broer Jerry als rechterhand. Anderzijds belanden we ook in New York, waar een mysterieuze glazen kast met een bovennatuurlijke kracht zwaar bewaakt wordt. En dan is er nog de bizarre moord op bibliothecaresse Ruth Davenport, wiens hoofd wordt gevonden op het lichaam van een onbekende man.
Het is nogal wat om een cultserie ruim vijfentwintig jaar nadat deze werd gecanceld nieuw leven in te blazen. Toch is dit wat gebeurde met Twin Peaks toen in oktober van 2014 een nieuw seizoen werd aangekondigd. Niet dat de pre-productie vervolgens zonder slag of stoot verliep. Zo werden er in eerste instantie negen aflevering aangekondigd, lastte bedenkers David Lynch en Mark Frost in 2015 een pauze in van ruim een maand omdat er niet voldoende budget werd vrijmaakt en telt het seizoen nu maar liefs achttien afleveringen. Ondanks dat Lynch en Frost met dit vervolg tegemoet komen aan de langgekoesterde wens van vele fans van de serie roept het wel de nodige vragen op. “Hoe nu verder?” is hiervan toch wel de grootste, want was de serie niet juist een wat stille dood gestorven toen de makers halverwege het tweede seizoen een einde maakte aan de vraag die centraal stond in de serie; “wie heeft Laura Palmer vermoord?”. Dit resulteerde erin dat de serie vanaf dat moment zoekende was, de verhaallijnen steeds duisterder en vreemder werden en de aansluiting met het publiek langzaam maar zeker werd verloren. De kijkcijfers liepen terug, met stopzetting tot gevolg. En ook de prequelfilm, Twin Peaks: Fire Walk with Me uit 1992, werd slecht ontvangen.
Toch zou David Lynch zijn surrealistische zelf niet zijn als hij niet met een geniale oplossing zou komen. En gek genoeg zou dit late vervolg niet eens zo verrassend moeten zijn. Was het namelijk niet de dubbelgangster van Laura Palmer die ons vanuit de Red Room zei ‘Ik zie je over 25 jaar’. Het is het exacte fragment waar dit seizoen mee begint, vlak nadat we de zo kenmerkende vloer en gordijnen zien van de multidimensionale kamer. Het is een sterke manier om de fans met Limited Event Series een warm welkom te heten, al is het een allesbehalve gemakzuchtige terugkeer naar een succes van weleer. Het is eerder het inlossen van een gemaakte belofte in het verleden. Want laten we eerlijk zijn, door de stilistische schoonheid en drang naar perfectie overstijgt dit seizoen zijn voorgangers en kunnen we deze gerust bestempelen als het magnum opus in het oeuvre van de regisseur. Wel wordt het absurdistische, dat natuurlijk altijd en zeker in het tweede seizoen al behoorlijk aanwezig was, dusdanig doorgetrokken dat het voor de kijker allemaal lastig te doorgronden valt. Het is juist dat wat de regisseur zo geliefd maakt.
Voor dit derde seizoen keert het grootste deel van de originele cast terug, waaronder Kyle MacLachlan, Mädchen Amick, Sherilyn Fenn, Sheryl Lee en Ray Wise. Ook Miguel Ferrer, Warren Frost en Harry Dean Stanton zijn hier nog te zien, drie acteurs die nog voor of tijdens de vertoning van de afleveringen op televisie zijn overleden. Zelfs David Bowie keert nog even terug als Philip Jeffries, al was zijn gezondheid al dusdanig slecht dat hij enkel te zien is aan de hand van oud materiaal. Nieuwe toevoegingen aan de cast zijn onder andere Jeremy Davies, Robert Forster, Tim Roth, Jennifer Jason Leigh, Amanda Seyfried, Matthew Lillard en Naomi Watts. Ook Laura Dern, iemand die reeds veelvuldig met Lynch samenwerkte, is te zien. Zij speelt de rol van Diane, de secretaresse en vertrouweling van Cooper waaraan hij in de eerste twee seizoenen routinematig en uitgebreid verslag dicteerde van zijn ervaring en constateringen tijdens het onderzoek. Niet bepaald de minste dus en dan hebben we het nog niet eens over de vele gastoptredens van bekende acteurs en actrices als David Duchovny, Monica Belucci en Bérénice Marlohe.
Wat opvalt aan dit seizoen, is dat Lynch er alles aan doet om enerzijds te mikken op herkenbaarheid, maar anderzijds ook poogt om de reeds bekende wereld verder uit te bouwen. Niet zo’n vreemde keuze, aangezien er in Twin Peaks vijfentwintig jaar verstreken zijn en het deuren opent naar interessante nieuwe verhaallijn die gelukkig nergens onder doen voor wat zich in Twin Peaks afspeelt. Alles heeft een doel. De vernieuwing komt mooi samen in de nieuwe leader. Deze heeft namelijk een flinke update gekregen ten opzichte van wat we in de jaren 90 voorgeschoteld kregen. Meer dan toen krijgen we beelden van de waterval te zien bij het Great Northern Hotel, wat wordt afgewisseld met een combinatie van beelden met het rode fluwelen gordijn en de zigzag vloer uit de Red Room. Wat wel intact is gebleven is de herkenbare en sfeerbepalende muziek van Angelo Badalamenti, die ook dit seizoen van muziek voorziet. Ondanks de verbreding is ook dit seizoen onmiskenbaar Twin Peaks, maar misschien dan wel stiekem een nog betere versie..
Extra’s: Naast de prachtige verpakking, waarbij je de stevige box opent om toegang te krijgen tot een digipack met de 8 Blu-ray discs, vinden we vele uren aan bonusmateriaal op deze release. Niets minder dan indrukwekkend!
Disc een:
∙ Series Promos Produced by David Lynch (05:44) Korte, maar unieke promotievideo’s die gemaakt zijn voor de series. Ze zijn getiteld: Piano, Donut, Woods, Places, People, Albert en In Cinema.
∙ Twin Peaks: Phenomenon (14:26) Een driedelige feature: Part 1 Creation (04:42), Part 2 Life After Death (04:52) en Part 3 Renaissance (04:52). Het eerste deel kijkt vooral naar de culturele impact van de originele serie. Het tweede kijkt naar de dalende lijn die in het tweede seizoen werd ingezet, met stopzetting tot gevolg, en de volgende revival. Het derde deel focust zich op de tijd tussen seizoen 2 en dit seizoen, waarbij we zien hoe groot de vraag was naar nieuwe content.
Disc twee:
∙ Comic-Con 2017: Twin Peaks Panel (1:01:33) Een interessante en, met ruim een uur, zeer lange Q&A met Damon Lindelof en castleden Don Murray, Matthew Lillard, Everett McGill, James Marshall, Kimmy Robertson, Dana Ashbrook, Tim Roth, Naomi Watts en Kyle MacLachlan.
Disc zeven:
∙ Crew List (04:02) Behoort niet tot de extra’s, maar toch leuk om te noemen. Een wel erg simpele witte tekst op zwart credits.
∙ A Very Lovely Dream: One Week in Twin Peaks (27:10) Een boeiende special met onbewerkt beeldmateriaal. We zien delen van het verhaal tot leven komen en een blik op de terugkerende en nieuwe castleden. Ook leuk zijn de verschillen en overeenkomst met het oude Twin Peaks. Opgenomen in september 2015.
∙ Richard Beymer Films (57:36) Wederom een driedelige feature, te beginnen met A Note from Richard Beymar, een korte tekst die als inleiding dient voor wat volgt. Behind the Red Curtain is een half uur durenede documentaire gefilmd door Beymer en toont ruw materiaal van de ‘Red Room’. I Had Bad Milk in Dehradun van opnieuw bijna een half uur ligt in het verlengde hiervan.
∙ Rancho Rosa Logos (02:22) Verschillende kleurrijke logo’s van de productiemaatschappij.
∙ Behind-the-Scenes Photo Gallery: Een behoorlijke verzameling met afbeeldingen van de set, waar je handmatig doorheen kan scrollen.
Disc acht:
Deze disc draait volledig rondom een indrukwekkende tiendelige special, goed voor een speelduur van ruim vijf uur. Deze is opgezet op een manier die helemaal in lijn ligt met de show zelf. Het is een ultieme making off, waarbij we werkelijk alle details zien van het gehele productieproces en Lynch op de voet volgen.
∙ The Man with the Gray Elevated Hair (29:42) Een mooie blik achter de schermen, waarin we Lynch volgen tijdens de opnames van diverse scènes en zien hoe hij zijn cast en crew hier doorheen leidt.
∙ Tell It Martin (29:10) Een special in het verlengde van bovenstaande, opgenomen in Las Vegas. Een dag op de set met Lynch, met meetings, telefoongesprekken en dergelijke.
∙ Two Blue Balls (24:16) Opgenomen in South Dakota en New Mexico, zien we hoe diverse scènes worden opgenomen, vanaf voorbereiding tot de daadwerkelijke take.
∙ The Number of Completion (29:19) Opgenomen op weer een andere locatie, maar wederom interessante beelden van achter de schermen.
∙ Bad Binoculars (28:11) Nog een feature waarbij de dagen op de set worden uitgelicht, waarbij we nog maar eens zien hoeveel tijd er in perfectie gaat zitten.
∙ See You On the Other Side Dear Friend (30:03) Hier zien we hoe Lynch zichzelf regisseert als Gordon Cole. Ook zien we hoe de productie terugkeert naar Vegas en South Dakota en hoe Lynch zijn cast voorbereidt.
∙ Do Not Pick Up Hitchhikers (26:46) Opgenomen in de buitenwijken zien we Lynch weer flink in actie. Zo coacht hij een acteur via de telefoon, zet een shoutout op, worstelt zich met zijn crew door een frisse nacht en werkt met een kindacteur.
∙ A Bloody Finger In Your Mouth (26:52) Hier belanden we in de beroemde ‘Red Room’, keren we terug in Vegas en zien we opnieuw het opnameproces.
∙ The Polish Account (28:07) We zien de nachtelijke buitenopnames met Lynch, die zich vol overgave stort op de opname. Waarbij hij zelfs op handen en voeten belandt om zijn visie te verwezenlijken.
∙ A Pot of Boiling Oil (38:35) De laatste en langste feature van de tien. We krijgen nog een moment van uit de ‘Red Room’ en worden meegenomen langs de opnames van wat belangrijke scènes uit dit seizoen.
Twin Peaks – A Limited Event Series is een lang geleden gemaakte belofte die op een magnifieke wijze wordt ingelost. Waar veel mensen dachten dat Lynch zijn grip op Twin Peaks toch wat was kwijtgeraakt in het tweede seizoen, lijkt hij bij deze late opvolger alle touwtjes volledig in handen te hebben. Hij weet precies wat hij doet. Hij wordt hierbij geholpen door een sterke performance van Kyle McLachlan, die hier als maar liefst vier personages te zien is. Wel is deze Twin Peaks een voortzetting van absurdistische zaken waarop in de jaren 90 juist veel kijkers afhaakten. Het maakt het geheel niet altijd even toegankelijk, maar is ongetwijfeld koren op de molen van de liefhebbers. Waar veel acteurs en regisseurs soms terugkeren naar een succes van weleer puur om de fans te plezieren ligt dit voor Lynch duidelijk anders. De passie waarmee hij dit derde seizoen heeft gemaakt, iets wat in het bonusmateriaal veelvuldig naar voren komt, spat werkelijk van het scherm en stiekem is het te hopen dat hij ooit nog eens besluit terug te keren naar het zo aparte stadje aan de Canadese grens van de staat Washington.
Met dank aan Triple P Entertainment en Universal Pictures Home Entertainment voor het recensie-exemplaar.
Beoordeling
- Film
- Extra
- Eindcijfer
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.