RegieNeil Burger
Jaartal2021
Releasedatum17-11-2021
Speelduur108 minuten
DistributeurThe Searchers
CastTye Sheridan, Lily-Rose Depp, Fion Whitehead, Chanté Adams, Quintessa Swindell, Archie Madekwe & Colin Farrel

In de nabije toekomst staat de aarde op de rand van de afgrond. Om het menselijk ras te redden wordt er een missie op touw gezet naar een andere planeet die wel eens de oplossing zou kunnen zijn. Het grootste probleem is echter dat de reis er naartoe maar liefst 86 jaar zal duren. Doormiddel van een speciaal IVF-programma worden dertig kinderen klaargestoomd om aan deze missie te beginnen, zodat hun kleinkinderen uiteindelijk de nieuwe planeet zullen bereiken. Deze kinderen worden kunstmatig in toom gehouden waarbij hun gevoelens flink onderdrukt worden, maar na tien jaar gaat het mis als Zac en Christopher ontdekken dat ze worden gedrogeerd door iets in hun voedsel. Ze ontwikkelen een bewustzijn en keren zich tegen de missie, maar dat is niet het enige dat de missie in gevaar brengt. Richard, de enige volwassen aan boord, wordt tijdens een reparatieklus aan de buitenkant van het ruimteschip vermoord door een onbekende entiteit. Binnen loopt daardoor niet alleen de spanning op omdat steeds meer jongeren een bewustzijn beginnen te ontwikkelen, maar ook door het gevaar dat zich buiten het schip bevindt.

Het leek zo’n goed plan in het begin van 2019: Regisseur Neil Burger, die met de eerste Divergent-film had laten zien een groep tieners prima te kunnen regisseren, zou aan de slag gaan met een sci-fi epos dat werd omschreven als Lord of the Flies in de ruimte en zou daar maar een gering budget van 29 miljoen Dollar voor nodig hebben. Het uiteindelijke succes van de film pakte echter bijzonder matig uit, niet in de laatste plaats door de welbekende pandemie die al voor zoveel films voor de nodige (financiële) problemen zorgt. De film ging op 21 april van dit jaar in premiere, maar kwam niet verder dan een schamele 4.2 miljoen Dollar. Toch is het niet alleen te wijten aan de pandemie dat de film niet bijzonder hoge ogen wist te gooien, al zal het wel de belangrijkste reden zijn geweest dat het de film het niet wist te lukken om in ieder geval zijn budget terug te verdienen. Al snel werd de film door Amazon opgepikt voor diens streamingsdienst waarmee de film ongetwijfeld iets voor de filmstudio heeft kunnen verdienen en inmiddels ligt de film ook op blu-ray in de winkelschappen.

Het idee van Voyagers is zo gek nog niet. Een groep tieners worden geestelijk flink onderdrukt waardoor ze geen gevoelens ontwikkelen tijdens een jarenlange ruimtereis. Daardoor zijn ze gedurende de missie prima in de hand te houden en kunnen ze hun werk prima voortzetten. Geen gevoelens van liefde, haat of seks dus voor deze groep. Dat het uiteindelijk misgaat is een veilige aanname om de film ook echt interessant te maken en daarmee schiet de film zeker in een interessante versnelling. De spanning tussen de jongeren loopt gestaag op, ze kijken anders naar elkaar, hebben gevoelens waarvan ze het bestaan niet eens kende en beginnen bovenal een eigen willetje te ontwikkelen die voor het grootste gevaar zal zorgen. En dan moet de grote plottwist nog komen waarbij er ook buiten het schip een groot gevaar dreigt als hun mentor, de enige volwassenen aan boord, wordt vermoord. Toch is het allemaal net te mager klaarblijkelijk om de film zijn volle speelduur interessant te houden.

Neil Burger weet de spanning goed op te bouwen waarbij hij kan rekenen op zijn jonge talentvolle cast die wordt aangevoerd door Tye Sheridan (Ready Player One), Lily-Lose Depp (dochter van) en Fionn Whitehead (Dunkirk). Aan de nieuwe generatie Hollywood-talent ligt het dus niet, maar het grootste probleem van Voyagers is dat het plot simpelweg te weinig is om volledig op te kunnen drijven. Burger laat de spanning zowel van binnen als van buiten het ruimteschip komen, maar weet ze maar matig in een goede mix te gooien. Het blijft allemaal wat vlak en tam, zonder dat je als kijker echt op het puntje van je stoel zal zitten. Niet dat Voyagers geen vermakelijke film is geworden om te kijken, maar dertig jongeren op een wit steriel schip is toch te weinig om echt te beklijven. Bovendien voelt het bijzonder vreemd als de jongeren bepaalde zaken zonder blikken of blozen aanpakken, zonder dat ze ooit hebben geleerd hoe er precies mee om te moeten gaan.

Extra’s: Ondanks het geringe succes van de film, heeft uitgever The Searchers er in ieder geval wel voor gekozen om de film op Blu-ray uit te brengen. Daarmee komt de film zelf in ieder geval prima tot zijn recht. Voor de rest is het echter een kale editie geworden zonder toevoegingen op de schijf.

Voyagers is een sci-film vol potentie, maar het komt er allemaal net niet helemaal uit. Dertig jongeren die op een ruimtereis worden gestuurd en daarbij ontdekken dat ze emotioneel worden onderdrukt, levert een hoop spanning op, maar regisseur Neil Burger kiest daarbij helaas wel voor de gebaande paden. Hij geeft het geheel nog een plottwist-matige draai als er ook gevaar dreigt van buiten het schip, maar laat dat element ook net zo makkelijk weer los om de spanning vooral aan de binnenkant van het ruimteschip te laten ronddwalen. Het maakt van Voyagers geen onaardige film, maar echt beklijven dat het geheel ook zeker niet. Niet in de laatst plaats door het feit dat het gegeven van dertig jongeren op een steriel wit ruimteschip toch iets te mager blijkt om er film van te maken die zijn volle speelduur weet te boeien.

Met dank aan The Searchers i.s.m. Remain In Light voor het recensie-exemplaar.

17 januari, 2022