Will & Grace – the revival – seizoen 1

RegieJames Burrows
Jaartal2018
Releasedatum10-10-2018
Speelduur330 minuten
CastEric McCormack, Debra Messing, Megan Mullally, Sean Hayer, Ryan Pinkston, Anthony Ramos en Mary Pat Gleason

Na hun recente scheidingen wonen Grace Adler en haar homofiele vriend Will Truman weer samen in het appartement van Will. De narcistische Karen werkt nog steeds als haar assistente en Jack is nog even losbandig als altijd. In een poging hun leven weer op te pakken en op zoek naar ware liefde beginnen Will en Grace weer met daten, maar al snel merken ze dat ze een stuk ouder zijn als ze jongere mannen beginnen te daten. Grace komt daarbij tot de ontdekking dat ze Karen toch een stuk meer nodig heeft dan ze dacht. Het is een decennium na acht onvergetelijke seizoenen, maar het meest fantastische viertal uit de televisiewereld is terug met een hoop vlijmscherpe opmerkingen en dirty martini’s.

Het lijkt een beetje de huidige tendens dat men liever iets ouds nieuw leven inblaast, dan dat men iets volledig nieuws bedenkt. De voorbeelden zijn talrijk. En het is niet dat we hier iets op tegen hebben, maar het is altijd maar de vraag of het nog eer kan doen aan de successen van weleer. Het is een vorm van scepsis die zeker ook vooraf van toepassing is op de revival van Will & Grace, die sinds september van vorig jaar op de Amerikaanse zender NBC te zien is. Het eerste teken van leven na de originele run kwam in september 2016, toen er een 10 minuten durende special werd gelanceerd voor de presidentsverkiezingen. Na het succes maakte NBC bekend dat er werd gekeken of ze Will & Grace weer op konden pikken, iets wat uiteindelijk dus gebeurde in de vorm van 16 afleveringen die het eerste van uiteindelijk een drieluik dienen te vormen.

De serie pikt de draad op in de huidige tijd. Oftewel, elf jaar nadat wij de geliefde personages voor de laatste keer zagen. Door hun scheiding zijn ze eigenlijk weer terug bij af en juist dat is natuurlijk hoe wij de twee het liefste zien. Kijken naar dit seizoen is dan ook als het dragen van een geliefde oude jas en het is duidelijk dat de fantastische chemie tussen McCormack, Hayes, Messing en Mullally nog steeds aanwezig is. Er komen de nodige bekende gezichten voorbij, zoals Harry Connick Jr., maar helaas ontbreken er ook enkele. Beste voorbeeld hiervan is bediende Rosario, doordat Shelly Morrison niet wilde terugkomen op haar pensioen. Daarnaast staat de serie bekend om de vele gastrollen van internationale beroemdheden en ook in dit seizoen is dat niet anders. Zo zien we onder andere Minnie Driver, Bobby Cannavale, Jennifer Lopez en Alec Baldwin voorbij komen.

Zoals we Will & Grace kennen zijn de grappen bij tijd en wijlen behoorlijk politiek geladen. Dat is hier niet anders en gelijk al in de eerst aflevering komen er de nodige Melania en Donald Trump grappen voorbij. Toch is de toon hier wel wat anders dan in de originele run, met een meer beledigende en vernederende toon dan dat het echt komisch is. Natuurlijk is Trump een mikpunt van velen en zal het zeker op de lachspieren werken, maar het is soms bijna wat ongemakkelijk. Het is eigenlijk het enige puntje van kritiek op dit seizoen, wat natuurlijk vooral gemaakt is voor de liefhebbers. Een kniesoor ook die hier op let, want we kunnen niets anders dan constateren dan dat het knap is om na meer dan een decennium zo terug te keren. Bij aanvang werd reeds gemeld dat de revival maar liefst drie seizoenen zou duren. Wij kunnen niet wachten!

Extra’s: Naast de 16 afleveringen zijn er nog enkele leuke extra’s toegevoegd aan de twee discs tellende dvd release.
· Reuniting the Team (05:24) Cast en crew bespreken het idee achter de terugkeer, inclusief het mysterie hier omheen en het plezier dat het hun weer bracht.
· Back to the Beginning (08:43) Aan de hand van wat clips uit de originele run wordt gekeken naar wat de serie zo goed en succesvol maakte en wat dus als steunpilaar moest dienen voor deze revival.
· Classic Comedy (05:03) We zien hoe de humor in de serie is gekneed naar klassieke komieken als Lucille Ball en Carol Burnett en hoe ieder zijn eigen stempel hier op heeft weten te drukken.
· Gag reel (07:41) De welbekende verzameling bloopers.

Will & Grace – the revival – seizoen 1 is een nieuw hoofdstuk in één van de meest succesvolle en geliefde sitcoms. Het televisiebeeld is de afgelopen jaren behoorlijk veranderd, maar het zegt genoeg over de kwaliteit van de serie dat dit seizoen nog steeds moeiteloos past tussen het beste wat er op dit gebied te zien is. Iedereen is wat ouder, niet altijd ook wijzer trouwens, maar al snel is duidelijk dat de serie nog steeds iets te zeggen heeft. Op politiek vlak oogt dit soms wat geforceerd en wordt er echt gepoogd een standpunt in te nemen tegen Trump, maar afgezien daarvan is de serie sterk als altijd en neemt dit seizoen de liefhebbers van de originele run moeiteloos mee op deze drie seizoenen durende revival!

Met dank aan Triple P Entertainment en Universal Pictures Home Entertainment voor het recensie-exemplaar.

15 oktober, 2018

[bol_product_links block_id="bol_5b924c1983e8e_selected-products" products="9200000091370734,1002004012410138" name="Bol.com" sub_id="" link_color="003399" subtitle_color="000000" pricetype_color="000000" price_color="CC3300" deliverytime_color="009900" background_color="FFFFFF" border_color="D2D2D2" width="250" cols="1" show_bol_logo="0" show_price="1" show_rating="1" show_deliverytime="1" link_target="1" image_size="1" admin_preview="1"]