Allied
Als officier van de geheime dienst krijgt Max Vatan een opdracht in Noord-Afrika. Hierbij zal hij moeten samenwerken met de Franse verzetstrijdster Marianne Beausejour om zo een dodelijke missie op vijandelijk gebied af te ronden. Na deze missie worden de twee herenigd in Londen, waar ze halsoverkop verliefd worden. Niet veel later trouwen ze en krijgen ze een kind, waarna alleen Max nog wordt uitgezonden op gevaarlijke missies. Hun relatie komt onder extreme druk te staan als het Britse leger Marianne verdenkt van spionage, waarna Max de opdracht krijgt om uit te zoeken of zijn vrouw een spionne is.
Als regisseur Robert Zemeckis aan het roer staat van een film, kan je er eigenlijk blind vanuit gaan dat hij een zekere kwaliteit biedt. Natuurlijk is hij vooral bekend van de Back to the Future trilogie en Forrest Gump, maar ook recenter wist hij een pareltje naar het witte doek te brengen in de vorm van The Walk. Dit keer liet Zemeckis zijn oog vallen op het intrigerende oorlog-liefdesverhaal Allied, waarin een Britse officier moet uitzoeken of zijn vrouw een spionne is. In de hoofdrollen schitteren we Brad Pitt en Marion Cotillard. Pitt heeft natuurlijk een zekere status, waardoor zijn films altijd iets zijn om naar uit te kijken, maar ook Cotillard heeft in het verleden meermaals bewezen haar mannetje te staan. Het maakt Allied op papier een mix vol potentie, al is het maar de vraag of Allied deze verwachtingen waar kan maken.
Gelukkig weet de film zijn gehele speelduur te boeien, al is de film soms wel iets langdradig. De spits wordt afgebeten in Noord-Afrika, waar de Duitsers Marokko hebben bezet. Max en Marianne krijgen hier de taak om een hoge Duitse officier om te leggen. De toon is direct gezet, waarbij de spanning dusdanig wordt opgevoerd dat je regelmatig op het puntje van je stoel zit. De film komt in een rustiger vaarwater als Max en Marianne gevoelens voor elkaar krijgen. Toch gebeurt dit soms net iets teveel. Zo wordt de scène waarin het paar in het hotel oefent om zo natuurgetrouw mogelijk als echtpaar over te komen te lang gerekt. Toch blijkt juist deze scène een erg belangrijke schakel in het verhaal. Als het paar na hun opdracht uiteen worden gerukt, ontmoeten zij elkaar weer in Londen. Wat volgt is een mierzoet liefdesverhaal wat wederom te lang aanhoudt.
Pas als Max de opdracht krijgt om uit te zoeken of zijn vrouw een spionne is wint de film weer aan kracht, waarbij de kijker meermaals op het verkeerde been wordt gezet. Cinematografisch gezien is Allied een zeer sterke film, die op de juiste momenten wordt ondersteund door de prachtige soundtrack van Alan Silvestri. Deze twee elementen zorgen er mede voor dat Allied vooral ook een mooi gemaakte film is. Waar menigeen zich soms zal storen aan de uitgerekte scenes, moeten we echter wel concluderen dat deze van belang zijn om een band te schappen met de hoofdpersonen. We kunnen dan ook stellen dat dit romantische oorlogsdrama, met thrillerelementen, uitstekend geschikt is om samen met je partner te kijken. De genoemde minpunten wegen daarnaast niet op tegen de pluspunten, waardoor Zemeckis er wederom in is geslaagd om een meer dan prima film af te leveren die bij het heftige eind zelfs even zorgt voor een flinke brok in de keel.
Extra’s: Naast de film zelf staat de Blu-ray tjokvol bonusmateriaal, wat zorgt voor een flinke uitdieping van het verhaal aan de hand van interviews en nog veel meer!
• Story of Allied (5:13) Een nadere blik op het verhaal achter de film, de oorlog, karakters en het plot.
• From Stages to the Sahara: The Production Design of Allied (10:10) De romantische stijl van de film wordt hier nader toegelicht samen met de artistieke inspiraties en hoe de film tot stand is gekomen.
• Through the Lens: Directing with Robert Zemeckis (8:49) De cast en crew bespreken de stijl van Zemeckis, waarin veel oog voor technische details.
• A Stitch in Time: The Costumes of Allied (8:40) Een kijkje op het werk van de kostuumontwerper Joanna Johnston en haar jarenlange samenwerking met Robert Zemeckis.
• ‘Til Death Do Us Part: Max and Marianne (5:52) Een discussie over de acteerprestaties die Brad Pitt en Marion Cotillard afleveren in de film.
• Guys and Gals: The Ensemble Cast (5:22) Een toelichting van diverse bijrolacteurs op de karakters die ze spelen.
• Lights, Pixels, ACTION! The Visual Effects of Allied (9:33) Een uitgebreide blik op de integratie van digitale effecten in de film, samen met een gedetailleerde analyse van hoe meerdere essentiële momenten tot stand zijn gekomen.
• >Behind the Wheel: The Vehicles of Allied (3:30) Een korte tour over de voertuigen die gebruikt zijn in de film.
• Locked and Loaded: The Weapons of Allied (3:35) Een kijkje op de diverse wapens die in de film worden gebruikt.
• That Swingin’ Sound: The Music of Allied (7:06) Componist Alan Silvestri vertelt over de totstandkoming van de soundtrack en hoe deze bij draagt aan de film.
Allied is een film met twee gezichten; enerzijds is de film mierzoet, anderzijds is de film soms nagelbijtend spannend. Bijgestaan door de prachtige cinematografie en een zeer sterke soundtrack is de film opnieuw een zeer geslaagd project van regisseur Robert Zemeckis, die ons sowieso maar zelden teleurstelt. Toch is de romantische uitdieping van het smoorverliefde paar Max en Marianne iets te nadrukkelijk aanwezig, al hebben ook deze stukken zeker hun toegevoegde waarde in het geheel. Als laatste dient zeker de chemie genoemd te worden tussen Brad Pitt en Marion Cotillard, deze maakt namelijk mede de film. Als Allied afstevent op een heftig einde, mogen we concluderen dat Allied misschien geen meesterwerk is, maar zeker een fijne film is die absoluut de moeite van het bekijken waard is.
Met dank aan Triple P Entertainment en Universal Pictures Home Entertainment voor het recensie-exemplaar.
Beoordeling
- Film
- Extra
- Eindcijfer
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.