RegieHolly Dale, Carl Seaton, Menhaj Huda, Norma Bailey, Avi Youabian, Michael Blundell, Eric Dean Seaton, Mairzee Aimas, Glen Winter, Marshall Virtue, Robert Duncan en Michael A. Allowitz
Jaartal2021
Releasedatum02-03-2022
Speelduur720 minuten
DistributeurWarner Bros. Home Entertainment Benelux
CastJavicia Leslie, Rachel Skarsten, Meagan Tandy, Nicole Kang, Camrus Johnson en Dougray Scott

De dakloze ex-gevangene Ryan Wilder stuit op het Batsuit van Kate Kane in het wrak van een vliegtuigongeluk. Ze gebruikt het pak om Alice en haar kwaadaardige Wonderland bende te vinden, die verantwoordelijk zijn voor de dood van haar pleegmoeder. Ryan kan echter niet meer verschillen dan de vrouw die het Batsuit voor haar droeg, miljardair Kate Kane. Ze woont in een busje en voelt zich al haar hele leven gevangen en machteloos door het systeem, en gelooft dat het pak de sleutel is hieruit te breken. Ze ontdekt alleen al snel dat het niet het pak is dat haar machtig maakt, maar de vrouw erin die haar bestemming vindt. Met de stad in rep en roer, is Gotham wanhopig op zoek naar een nieuwe held. Kan Ryan, met de hulp van Mary Hamilton en Luke Fox, weer hoop brengen in Gotham?

Nog voor het eerste seizoen in zijn geheel was uitgezonden op televisienetwerk CW zaten de makers van Batwoman met een probleem. Ruby Rose, de ster van het eerste seizoen, had namelijk de handdoek in de ring gegooid. Over de echte redenen blijft het een beetje in het duister tasten, maar schijnbaar was de rol fysiek te veeleisend en is er in goed overleg besloten dat ze zou stoppen met de rol. Lang verhaal kort; de makers stonden voor de taak om haar vertrek recht te breien. Dit gebeurt in dit tweede seizoen aan de hand van een soft reboot, oftewel een reboot die sommige elementen van weleer schrapt, maar verdere elementen behoudt. En dus ging Ruby Rose en werd de deur geopen voor Javicia Leslie, die de rol van Batwoman overneemt in de persoon van Ryan Wilder.

Wilder is allesbehalve een stereotype heldin. Met niemand in haar leven om haar op het rechte pad te houden, bracht Ryan jaren door als een drugsrunner, ontweek ze de Gotham City Police Department en vluchtte ze in een leven vol met slechte gewoontes. In de handen van Leslie wordt Batwoman het gevaarlijkste type vechter: zeer vaardig en wild ongedisciplineerd. Opvallend is dat naast de nieuwe hoofdrolspeelster veel andere personages behouden blijven dit tweede seizoen. Dit geldt vooral voor Alice, gespeeld door Rachel Skarsten, wiens reis dusdanig verbonden is met haar zus Kate dat het allemaal onnodig complex had kunnen worden. Maar, en wellicht is dit een kleine spoiler, doordat ook de zoektocht naar Kate onderdeel blijft van het verhaal weten de makers alle touwtjes goed in handen te houden.

Dit tweede seizoen mag dan ook niet doorgaan als een gewone reboot, maar toch kan je er eigenlijk zo instappen zonder het eerste seizoen gezien te hebben. De makers hebben er in elk geval verstandig aan gedaan om niet doodleuk het personage van Kate Kane opnieuw te casten en het verhaal van het eerste seizoen voort te zetten. In handen van Leslie is het personage Wilder niet alleen complexer en intrigerender, ook is zij een stuk dynamischer dan haar voorganger. Toch zijn de makers in het begin even zoekende en eerlijk is eerlijk, de serie komt niet in de buurt van andere series uit de huidige Arrowverse. Maar goed, richting het einde van dit seizoen krijgt het verhaal van Kate Kane nog een onverwachte twist en dat maakt ons toch vooral benieuwd naar wat de makers voor het derde seizoen in petto hebben. Het geeft in elk geval de nodige hoop, en wie weet zou het er zomaar eens kunnen leiden tot een fantastisch derde seizoen.

Extra’s: Naast de 18 afleveringen van dit seizoen zijn er enkele interessante extra’s aan de Blu-ray release toegevoegd als bonusmateriaal.
· Villains Analyzed (15:45) De cast en crew bespreekt Gotham City en diens rijke historie betreft villains in het algemeen, met uiteraard de meeste aandacht voor de schurken die in de serie terugkomen.
· Never Alone: Heroes and Allies (20:48) De showrunners van CW bespreken de cast, personages, sidekicks en hoe de hele serie in elkaar is gedraaid na het rampzalige verloop van het eerste seizoen.
· Gag Reel (07:49) De welbekende verzameling met bloopers.
· Deleted Scenes (09:52) Een kleine tien minuten aan scènes die zijn gesneuveld op de montagetafel.

Batwoman – seizoen 2 had flink wat stappen te zetten nadat het optuigen van de serie met het eerste seizoen grotendeels mislukte. Het zorgde voor een bepaalde buzz rondom deze serie, waar de makers het verdomde lastig mee hadden. Men had een nieuwe invalshoek nodig en een spannendere actrice in de Batsuit was daarbij een schot in de roos, want het maakt het personage gewoonweg veel dynamischer en dwingender dan het in handen van Ruby Rose ooit was. Toch is het voor de liefhebbers van het eerste seizoen misschien even raar dat het seizoen begint met de rest van het ensemble die wanhopig op zijn naar Kate, die waarschijnlijk dood is. Het maakt dat het de uitkomst van het eerste seizoen behoorlijke invloed heeft op dit nieuwe seizoen en dan niet met een cliffhanger, maar vooral door de situatie achter de schermen. Maar goed, onderaan de streep kunnen we zeggen dat het de makers redelijk goed is gelukt om het verhaal van een nieuwe, meest onwaarschijnlijke held te verweven met een mix van slechterik-van-de-week afleveringen en een grotere verhaallijn rond de False Face Society.

Met dank aan Day One MPM en Warner Bros. Home Entertainment Benelux voor het recensie-exemplaar.

8 april, 2022