Boy 7

RegieLourens Blok
Releasedatum23-06-2015
Speelduur92 minuten
DistributeurA-Film Benelux
CastMatthijs van de Sande-Bakhuijzen, Ella-June Henrard, Halina Reijn, Tygo Gernandt, Yannick Jozefzoon en Beau Schneider

Als Sam wakker wordt in een metro weet hij niet hoe hij daar terecht is gekomen. Hij weet zelfs niet meer hoe hij heet. Hij is niet de enige die last van geheugenverlies heeft, want in diezelfde metro ontmoet hij Lara. Hun enige aanknopingspunt is een notitieblokje, wat helpt om stukje bij beetje de waarheid te ontrafelen. Sam en Lara ontdekken dat ze samen in een heropvoedingsinstituut hebben gezeten waar ze opgeleid werden tot soldaten voor de Nationale Veiligheid. Elke soldaat wordt gechipt en komt onder controle te staan van Zero, een gewelddadige master. Sam komt erachter dat hij uit het instituut is ontsnapt, waarna hem de moord op de premier in de schoenen is geschoven. De tijd begint te dringen en Sam moet achter de waarheid komen voordat het te laat is. Wat speelde zich af in het instituut en hoe kan hij het kwaadaardige instituut ten val brengen om zo zijn naam te zuiveren?

‘Het Nederlandse antwoord op The Hunger Games’, zo luidde de tagline van deze Nederlandse sciencefiction-thriller van regisseur Lourens Blok. Blok was eerder verantwoordelijk voor het filmvervolg op de succesvolle televisieserie Feuten en wist later indruk te maken met de zeer sfeervolle kerstfilm Midden in De Winternacht. Boy 7 valt wederom in een ander genre en is een verfilming van het gelijknamige boek van Mirjam Mous. Dit jeugdboek werd eerder vermaakt tot een toneelstuk, dat eerder dit jaar succesvol door het land toerde en in 2016 zelfs een reprise krijgt. Voor diegene die daar niet op willen wachten is deze zeer vermakelijke film een goed alternatief. De hoofdrol van Sam wordt vertolkt door Matthijs van de Sande Bakhuyzen. Van de Sande Bakhuyzen was eerder te zien in films als Kenau en App en kort geleden ging De Ontsnapping in première waarin hij ook een rol speelt. In de rol van Lara zien we de Vlaamse actrice Ella-June Henrard. Ondanks haar Vlaamse achtergrond zou je deze actrice zomaar kunnen kennen uit Nederlandse films als Michiel de Ruyter en Hemel op Aarde.

De chemie tussen deze twee acteurs is prima, het is alleen jammer dat het script een beetje te wensen overlaat. Het verhaal is namelijk vrij kinderlijk en daardoor heb je al snel door hoe de vork in de steel zit. Daardoor ebt de spanning dan ook een beetje weg. Toch begint de film lekker mysterieus en redelijk grimmig. Als Sam wakker wordt in de tram slaat de verwarring toe. Helaas wordt een deel van het plot te snel prijs gegeven als Sam het notitieblokje overhandigd krijgt. Hierna krijg je de gehele film te maken met flashbacks, die worden gebaseerd op de aantekeningen in het notitieblokje. De flashbacks zijn op zich prima gemaakt, de actie is prima en je verveelt je eigenlijk geen moment, maar ze duren soms wel onnodig lang. Daarnaast zitten de twee delen van de film, het heden en de flashbacks, elkaar onnodig in de weg. Zit je er net lekker in, ga je weer naar het andere deel. Misschien hadden de schrijvers dat wat beter af kunnen kijken bij een film als The Maze Runner, waar dat een stuk beter werd opgelost.

Tygo Gernandt doet als master Zero wat hij goed kan: een galbak neerzetten. Oudgedienden Renée Soutendijk en Hans Dagelet staan een beetje op de automatische piloot. Ze weten nergens te overtuigen en dat is best opmerkelijk, beide hebben in het verleden toch zeker hun meerwaarden bewezen in de films van vaderlandse bodem. Halina Reijn speelt de rol van Marit, een instructrice die last van haar geweten krijgt. Daarbij stuiten we direct op een minpunt van de film, want nergens wordt er goed in gegaan op de oorzaak. De karakters worden dan ook niet goed uitgediept, wat ervoor zorgt dat je geen band krijgt met de karakters. Daarentegen zijn de duistere sfeer en het camerawerk wel goed, zo zijn de achtervolgingsscènes goed in beeld gebracht. Er is duidelijk een serieuze poging gedaan om een Nederlandse Hunger Games-kloon neer te zetten en mee te liften op het succes hiervan. Helaas is dat maar deels gelukt, maar hoewel we een aantal negatieve punten aanstippen is de film wel uiterst vermakelijk en zou een vervolg zomaar een succes kunnen worden als het verhaal dan beter is. Deze film biedt genoeg aanknopingspunten om uit te groeien tot een succesvolle filmreeks.

Extra’s: Op de Blu-ray staat naast de film enkel een trailer van de film. Dit is zeker een gemiste kans, want Boy 7 is, voor Nederlandse begrippen, best uniek in zijn soort. Er had dan ook best een documentaire op de schijf mogen staan of een making of van hoe de film tot stand is gekomen. Ook bloopers hadden niet misstaan, aangezien het hier toch om een jeugdfilm gaat.

Boy 7 is een film die vol potentie zit, maar een sterker verhaal had verdiend. Aan Matthijs van de Sande Bakhuyzen en Ella-June Henrard zal het niet liggen, want beide acteurs zetten hun rol goed neer. Met een onvoldoende zouden we de film dan ook echt tekort doen. Toch zitten er de nodige haken en ogen aan de film. De Blu-ray release zal mensen die twijfelen niet over de streep gaan trekken, want die is helaas vrij standaard qua uitvoering. Maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om de film, dus als je fan bent van The Hunger Games of Divergent zal je deze The Hunger Games in de Polder vast kunnen waarderen.

Met dank aan A-Film Benelux voor het recensie-exemplaar.

23 juni, 2015