Fire Will Come
De zwijgzame Amador keert terug naar zijn dorp in de bergen van Galicië nadat hij zijn gevangenisstraf van brandstichting heeft uitgezeten. Niemand in het dorp zit echter nog op hem te wachten. Alleen zijn bejaarde moeder is blij dat haar zoon weer thuis is. Niet in de laatste plaats zodat Amador haar weer kan helpen met het hoeden van het vee. Amador lijkt, ondanks de pogingen van zijn moeder, weinig moeite te doen om weer terug te keren in de gemeenschap en houdt zich overal van afzijdig. Ook als hij zijn voormalige goede vriend kan helpen die druk bezig is om een oud huis op te knappen om in de toekomst toeristen te kunnen ontvangen. Amador leeft liever een teruggetrokken leven zonder teveel mensen om zich heen, maar toch zijn de ogen van het dorp al snel op hem gericht als er in de bossen een nieuwe brand uitbreekt die tevens een deel van het dorp in as legt. Maar is Amador ook echt verantwoordelijk voor deze nieuwe brand of is er meer aan de hand dan op het eerste gezicht lijkt?
Fire Will Come, wiens originele Spaanse titel ‘O Que Arde’ is wat zoiets betekent als ‘Dat Wat Brandt’, is een bijzonder stukje cinema te noemen. Bovenstaande synopsis lijkt namelijk te suggereren dat we hier te maken hebben met een fijne whodunit, maar niets is minder waar. Ja, wie zien Amador terugkeren en centraal staan als hoofdverdachte bij een nieuwe brand, maar de vraag of hij wel echt achter de nieuwe vlammenzee zit komt eigenlijk niet aan bod. Filmmaker Oliver Laxe lijkt met Fire Will Come helemaal niet geïnteresseerd te zijn in een film waarin een, ogenschijnlijk, onschuldig persoon centraal staat en het maar de vraag is of hij wel degelijk degene is die alle ellende in werking heeft gezet. Laxe lijkt meer te zinspelen op een groter en maatschappelijker probleem waarmee Galicië, de geboortegrond van de filmmaker, ieder jaar te kampen heeft en waar nooit echt een schuldige voor aan te wijzen is. Of toch wel?
Galicië, een gebied in het Noordwesten van Spanje, heeft ieder jaar te maken met grote bosbranden die grote hectare natuur in de as leggen. De schuld van die branden ligt vaak, of vrijwel altijd, bij mensen die deze branden opzettelijk of door een domme fout veroorzaken. Laxe probeert met Fire Will Come aan te tonen dat er meer oorzaken kunnen zijn dan menselijk falen. Want hebben we met z’n allen niet ook toevallig een groot klimaatprobleem? Of wat te denken van de enorme groei van eucalyptusbomen die de ‘normale’ bomen steeds meer verdringen en daarmee de bossen ontwrichten? Of ligt de drang naar meer commerciële uitbuiting van het Gallische landschap ten grondslag aan alle ellende? Laxe gooit tijdens de film heel vaak, maar bijzonder subtiel, een hoop balletjes op. Als kijker heb je in eerste instantie alleen maar oog van de zwijgzame Amador, maar er zijn meer mogelijkheden die zinspelen op een slechte afloop. Het is alleen aan de kritische kijker of hij of zij ze allemaal zal oppikken.
Fire Will Come is absoluut geen gemakkelijke film om te kijken. Het tempo ligt bijzonder laag, dialogen zijn er nauwelijks en van karakterontwikkeling is totaal geen sprake. Van acteertalent overigens ook niet, aangezien alle rollen worden ingevuld door lokale bewoners. Toch maakt het indruk. Je gelooft de zwijgzame Amador meteen als hij in de eerste minuten van de film huiswaarts keert. Je voelt dat er wat is. Dat er iets dreigt in de verte. Je weet ook dat het vuur zal komen, zoals de titel suggereert. Maar waar komt het vandaan? Wie is er verantwoordelijk? Is er wel iemand verantwoordelijk? Of smeult er een ander gevaar dat totaal oncontroleerbaar is door menselijk falen? Laxe geeft de antwoorden niet, doet geen hand toereiking, maar laat de vraag na smeulen in het hoofd van de kijker. Een slowburner met een boodschap. Maar wel een boodschap die de kijker zelf in zijn hoofd moet formuleren. Zelfs nadat de aftiteling al aan de kijker voltrokken is.
Extra’s: Helaas moet Fire Will Come het doen met een kale editie op dvd.
Fire Will Come is een bijzondere slowburner die het gevoel opwekt van een whodunit, maar eigenlijk een meer prangende vraag in zich heeft. Want is de zwijgzame Amador, die na een gevangenisstraf voor brandstichting weer huiswaarts keert, wel verantwoordelijk voor de nieuwe brand die zijn geboortedorp teistert? Maar hoe relevant is die vraag nou werkelijk? Filmmaker Olivier Laxe lijkt helemaal niet geïnteresseerd te zijn om die vraag echt te beantwoorden en kaart een veel groter probleem aan. Want is er wel één persoon aan te wijzen als er een gigantische bosbrand uitbreekt? Of ligt de schuld meer op maatschappelijk niveau? Laxe doet een hoop suggesties die hij subtiel in zijn verhaal verwerkt, maar neemt de kijker nergens duidelijk mee een bepaalde richting op. De beleving van Fire Will Come ligt compleet in de handen van de kijker zelf.
Met dank aan Contact Film i.s.m. Remain In Light voor het recensie-exemplaar.
Beoordeling
- Film
- Eindcijfer
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.