Kingsman: The Secret Service

RegieMatthew Vaughn
Releasedatum17-06-2015
Speelduur129 minuten
Distributeur20th Century Fox
CastTaron Egerton, Colin Firth, Samuel L. Jackson, Mark Strong en Mark Hamill

Eggsy is een doodgewone jongeman die in een achterstandsbuurt in Londen woont. Hij brengt zijn dagen veelal door in de plaatselijke kroeg, waarbij hij op een dag geheimagent Harry Hart tegenkomt. Hart werkt voor de ultra geheime Britse overheidsdienst, genaamd Kingsman. Als Eggsy er vervolgens ook nog eens achterkomt dat zijn vader bij deze geheime organisatie werkte, besluit hij in te gaan op het aanbod van Hart om als zijn pupil in de leer te gaan. Samen met Kingsman moet Eggsy het opnemen tegen de schurk Valentine, die de wereld wil zuiveren doormiddel van gemanipuleerde simcards. Maar is Eggsy wel uit het juiste hout gesneden om een ware Kingsman te worden?

Kick-Ass regisseur Matthew Vaughn is de man achter Kingsman: The Secret Service, een film die erg geïnspireerd is op de oude James Bond-films. De herkenningspunten zijn dan ook talrijk. Zo herken je veel scènes vrijwel direct uit onder andere From Russia with Love, On Her Majesty’s Secret Service en You Only Live Twice. De dik aangezette stijl (eerder te zien in Kick-Ass) die Vaughn hieraan toevoegt, maken deze film tot een zeer vermakelijke en flitsende spionagefilm, waarbij de overdreven trap van bruutheid hoog in het vaandel staat. Je wordt dan ook direct in het verhaal geslingerd als een zwarte helikopter de boel begint op te blazen onder het genot van de klanken van Money for Nothing van The Dire Straits. Qua muziekkeuze is dat iets wat je natuurlijk wel aan Vaughn kan overlaten, want de soundtrack van Kick-Ass bevatte eerder ook erg veel goede muziek. Zijn regie en stijlkeuzes zorgen ervoor dat het tempo hoog ligt en nog knapper is dat dit de hele film vastgehouden wordt.

In de rol van Eggsy zien we Taron Egerton. Deze Britse acteur maakte zijn debuut op het grote witte doek met de indrukwekkende film Testament of Youth, die in Nederland overigens pas na Kingsman in de bioscoop verscheen. Met Kingsman: The Secret Service zet hij een prima tweede rol neer, maar de meest briljante rol is weggelegd voor Samuel L. Jackson. Jackson speelt de slissende schurk Valentine zoals alleen Jackson hem kan spelen. Natuurlijk komt het grove taalgebruik daar ook weer bij kijken, hoewel we vele malen erger van hem gewend zijn. Colin Firth is daarnaast dan toch wel een vreemde eend in de bijt, hij heeft namelijk toch een meer serieuzer imago. Hij zet trouwens wel een erg goeie rol neer als geheimagent Harry Hart. In de niet minder dan briljante scène in een haatkerk maakt Firth direct duidelijk dat hij perfect mee kan als doorgewinterde actieheld. Kingsman kent ook een aantal bizarre karakters die we eigenlijk alleen nog maar zien in de films van tegenwoordig. Zo is daar Gazelle, een dame die allebei haar onderbenen mist en die heeft vervangen voor vlijmscherpe messen. Je kan al aan je water aanvoelen dat deze messen veelvuldig, en op de meest bizarre manieren, worden gebruikt.

Het is dan ook zeker niet zo dat de actie opgespaard wordt tot het einde. We worden er al vroeg in de film mee verwend, als de mensen van Valentino professor Arnold hebben ontvoerd. Deze professor maakt deel uit van het snode plannetje van Valentine, maar de organisatie van Kingsman wil daar natuurlijk een stokje voor steken. Het zal ondertussen niemand verrassen dat dit gepaard gaat met de nodige afgehakte ledematen en een aantal zeer gevatte oneliners. Toch zijn er ook punten van kritiek. Zo is er de scène met de ontploffende hoofden. Natuurlijk is de hele film zwaar over de top, maar ook daarin kan je tever gaan. De scène is gewoon erg slecht gemaakt uit en past niet in de stijl van de rest van de film. Daarnaast had de film met zijn speelduur van tegen de twee uur best een kwartiertje korter mogen zijn. Ondanks het hoge tempo voelt het geheel toch wat uitgesmeerd aan.

Extra’s: Op de Blu-ray vinden we een making-of Kingsman: The Secret Service terug. Ook zijn een gallerij, audiocommentaar van regisseur Matthew Vaughn en de trailer van de film present. Op zich kan je dan spreken van een redelijk gevulde schijf, maar met een dergelijke grote release had men toch wat grootser mogen uitpakken.

Kingsman: The Secret Service biedt de service die het op voorhand belooft, al gaat de film aan het einde over zijn top. Het tempo ligt de hele film hoog, de actie spat van je scherm af en met kleurrijke karakters als Gazelle en de slissende Valentine zal je je zeker nergens vervelen. Colin Firth bewijst met zijn rol in Kingsman: The Secret Service dat hij meer kan dan het spelen van serieuze en romantische rollen en wellicht biedt dat hem nieuwe perspectieven voor de toekomst. De Blu-ray release had wat ruimer mogen zitten in zijn extra’s, maar is absoluut aan te raden als je in bent voor een avondje actie, avontuur en humor. Een vervolg is ondertussen aangekondigd, maar bevindt zich in een dusdanig vroeg stadium van ontwikkeling dat er nog niks valt te zeggen over een releasedatum.

3 juli, 2015