Ouija: Origin of Evil
1965, Los Angeles. Alice Zander is een weduw die samen haar twee dochters seances houdt, waarbij zij mensen oplicht. Als haar oudste dochter Lina op een dag thuiskomt met een Ouijabord, lijkt het erop dat ze echt contact kunnen maken met de wereld van de geesten. Waar Alice denkt dat zij contact maakt met de goede geesten, raakt de jongste dochter Doris bezeten van een duistere entiteit. Verhuizen is geen optie en dus moet het gezin hun angsten overwinnen om de entiteit voor eens en voor altijd uit te drijven. Dit blijkt echter niet zo’n makkelijke klus als de gruwelijke waarheid naar boven komt over de identiteit en de bedoelingen van de entiteit.
In 2014 presenteerde regisseur Stiles White de film Ouija, gebaseerd op het gelijknamige bordspel waarbij de speler contact zou kunnen leggen met de geestenwereld. Een uiterst interessant concept natuurlijk met de potentie om de kijker flink de stuipen op het lijf te jagen. De film bleek uiterst teleurstellend en veel mensen zaten dan ook niet te wachten op een vervolg. Toch durfde regisseur Mike Flanagan het aan. Samen met schrijver Jeff Howard creëerde hij een verhaal dat het personage van Lina Zander verder uitdiept. Flanagan bewees eerder al met films als Oculus en Hush dat hij uit het juiste vaatje kon tappen en de eerste beelden leverden dan ook positieve reacties op. Voor deze film verplaatst Flanagan het verhaal niet alleen naar de jaren 60, ook bewerkte hij de digitale opnames zo dat het erop lijkt dat je naar een oude film zit te kijken. Dit resulteert erin dat de sfeer er goed in zit en in combinatie met een prima uitgewerkt verhaal is Ouija: Origin of Evil de film geworden die we eigenlijk de eerste keer al hadden willen zien.
Het knappe van deze film is dat de makers de eerste film niet negeren, sterker nog, ze weten alles zo te presenteren dat je de eerste film waarschijnlijk iets beter zal gaan waarderen. Het verhaal over de uiteindelijk krankzinnig geworden Lina wordt dan ook op prima wijze toegelicht, waardoor je zelfs nog nieuwsgierig zal worden naar de eerste film als je die nog niet gezien hebt. Daarnaast worden de rollen van moeder Alice (Elizabeth Reaser) en oudste dochter Lina (Annalise Basso) prima neergezet, al is het Lulu Wilson die echt weet te imponeren als de bezeten dochter Doris. Zij weet de kijker meermaals de stuipen op het lijf te jagen door zeer geloofwaardig acteerwerk. Ook is er een rol voor Henry Thomas, ooit een kindsterretje met zijn rol als Elliott in de klassieker E.T.: The Extra-Terrestrial, maar al snel raakte hij in de vergetelheid. Met zijn rol als priester Tom Hogan zien we nog maar eens waarom, want zijn prestatie is zeer matig te noemen.
Toch weet de film op elk vlak te entertainen en bezorgt het de kijker zelfs bij tijd en wijlen een zeer ongemakkelijk gevoel. Dit is vooral te danken aan de spanningsopbouw. Op het moment dat je denkt dat er wat gaat komen blijft dit uit en op het moment dat je er geen rekening meer mee houdt, komt de film opeens sterk uit de hoek. Het zorgt ervoor dat de dreiging de gehele film aanwezig is, iets wat bijna de gehele film volgehouden wordt. Bijna, want naar het einde toe vervalt de film toch in clichés waardoor we niet van een echte topper kunnen spreken. Toch is deze film zeer verrassend te noemen, misschien vooral omdat we niets meer hadden verwacht na de eerste film. Ouija: Origin of Evil is dan ook een van de meest degelijke en ongemakkelijke horrorfilms van het afgelopen filmjaar en het is te hopen dat deze lijn wordt voortgezet met een eventueel vervolg.
Extra’s: Verrassend genoeg staat er aardig wat bonusmateriaal op de dvd.
• Deleted Scenes (16:58) Contacting Edward, Worried About Moving, The Real Thing, Doris Tells a Secret, Never Too Late, The Doctor Is In, and Good Sister.
• The Making of Ouija: Origin of Evil (9:13) Een discussie over wat een horrorfilm moet doen met het publiek. Ook wordt het concept van de film besproken met een toelichting van cast en crew wat ze deed besluiten om mee te werken aan de film.
• Home Is Where the Horror Is (4:45) Zoemt in op de gekozen opname lokaties en wat dit actief aan de film toe heeft gevoegd.
• The Girl Behind Doris (4:01) Een gedetallieerde kijk op de rol en de acteerprestatie van kindactrice Lulu Wilson
• Audiocommentaar: Regisseur/schrijver en producent Mike Flanagan geeft uitleg over de tot standkoming van scenes en veel meer.
Ouija: Origin of Evil weet zijn voorganger op elk vlak te overtreffen. Waar de eerste film ten onder ging aan de zeer matige acteerprestaties en zijn voorspelbaarheid, weet deze prequel de spanning goed op te voeren zonder hierbij de eerste film te negeren. Het resulteert in een ongemakkelijke rit waarbij de schrik er soms goed in zit. Opvallend is dat de film wordt gedragen door kindactrice Lulu Wilson, die gewoonweg erg eng overkomt. Een ander pluspunt is dat de makers de digitaal opgenomen film zo hebben bewerkt dat het lijkt alsof je naar een oude film zit te kijken. Dit komt de sfeer ten goede en zorgt ervoor dat de setting volledig tot zijn recht komt. Helaas voorkomt voorspelbare einde dat we hier met een echte topper te maken hebben, maar deze sterke prequel smaakte zeker naar meer.
TIP: Kijk de aftiteling helemaal af. Je geduld zal zeker beloond worden.
Met dank aan Triple P Entertainment en Universal Pictures Home Entertainment voor het recensie-exemplaar.
Beoordeling
- Film
- Extra
- Eindcijfer
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.