Soul
Joe Gardner leeft voorde jazzmuziek, maar heeft het nooit verder geschopt dan muziekleraar. Hij doet zijn werk met veel plezier, maar voelt iedere dag dat zijn passie ergens anders ligt. Op een dag krijgt hij de kans om op te treden in de fameuze jazzclub The Half Note Club, een kans die hij met beide handen aangrijpt. Toch krijgt alles een andere wending als Joe op de dag van het optreden dodelijk verongelukt en zijn ziel naar het hiernamaals reist. Joe is echter niet van plan om de unieke kans aan zich voorbij te laten gaan en probeert te ontsnappen aan zijn lot. Door een fout keert zijn ziel echter niet terug op aarde, maar komt hij terug in een wereld waarin zielen worden klaargestoomd om naar pasgeboren kinderen te worden getransporteerd. Daar ontmoet hij ziel 22, die helemaal niet als kind op aarde terecht wil komen en er alles aandoet om haar persoonlijke “vonk” te omzeilen. Een vonk die haar een pas geeft om naar de aarde te kunnen gaan. Joe ziet in 22 zijn kans om alsnog zijn droomoptreden te kunnen halen en helpt haar, in ruil voor haar pas naar de aarde. Toch klinkt blijkt dat al snel makkelijker gezegd dan gedaan.
Van uitstel kwam afstel voor Soul, de nieuwste film van animatiestudio Pixar. Het resulteerde er uiteindelijk in dat de film van regisseur Pete Docter (Inside Out) de bioscoop oversloeg en rond kerst belandde op Disneys’ streamingdienst Disney+. Opvallend genoeg was de film zonder bijbetaling te bekijken, dit in tegenstelling tot titels van Disney zelf die alleen met een flinke bijbetaling thuis te bekijken waren. Het zette kwaad bloed bij de medewerkers van Pixar, die van mening zijn dat Disney hun films minderwaardig ziet en zelf onderstrepen dat hun films in eerste instantie gemaakt zijn voor de bioscoop. Toch leek het een bewuste keuze van Disney. Aan de ene kant om zo meer abonnees naar zich toe te trekken, maar misschien was het ook wel zo dat de studio niet zoveel vertrouwen had in de film als potentiële geldmachine? Wat de reden ook was; het was in ieder geval in deze vreemde tijden een aangename verrassing om van een dergelijke grote film te kunnen genieten, zo vlak voor de kerstdagen. Gelukkig voor andere liefhebbers die geen Disney Plus hebben, is de film nu inmiddels ook op dvd en Blu-ray verkrijgbaar.
Dat Soul van dezelfde filmmaker is als Inside Out is in veel elementen terug te zien. Zo is de ‘tussenwereld’ qua stijl goed te vergelijken met de film uit 2015, maar wat vooral opvalt is dat er wederom getracht is om een wereld te creëren die iets onbereikbaars probeert vorm te geven. Zo lukte het Docter en zijn team met Inside Out om te visualiseren hoe onze emoties werken en deze soms met elkaar in conflict raken. Het is een visueel huzarenstukje dat hij gepoogd heeft om te herhalen met Soul, maar helaas komt de ‘tussenwereld’ hier iets minder sterk uit de verf. Dat we nu zien hoe zielen gevoed worden met emoties en kwaliteiten is een leuk uitgangspunt, maar het spreekt toch een stuk minder tot de verbeelding dan onze emoties waar we wel dagelijks mee geconfronteerd worden. Bovendien is het verhaal waarmee deze wereld wordt opgetuigd ook niet het meest baanbrekende en zelfs verre van origineel als we het vergelijken met andere films van de animatiereus.
Toch is Soul, ondanks zijn tekortkomingen op verhaaltechnisch vlak, wel degelijk een prachtige film geworden. Want ook al komt het dit keer wellicht wat minder uit de verf als je mag verwachten, de lat ligt immers hoog, Pixar weet als geen ander hoe het werelden tot leven moet brengen. De film ademt dan ook precies de juiste sfeer uit die hoort bij een muziekleraar die droomt van nachtelijke optredens in grote jazzclubs. Dat komt vooral ook terug in de heerlijke jazzy soundtrack van Trent Reznor, Atticus Ross en Jon Batiste, waarvoor het trio niet voor niets een Oscar mee naar huis mocht nemen. Die andere Oscar, voor Beste Animatiefilm, is wellicht iets teveel eer. Toch zal deze ook vooral te wijten zijn aan het beperkte aanbod in Coronatijd. Wat namelijk ook opvalt is dat er weliswaar genoeg te lachen valt bij Soul, maar het meeste waarschijnlijk net te ingewikkeld zal zijn voor kinderen. Soul is dan ook een stuk meer op volwassenen dan we van de studio gewend zijn. Dat is op zich geen probleem, maar van Pixar verwacht je toch vooral een film die voor het gehele gezin prima te behappen is.
Extra’s: Naast de film is er flink wat bonusmateriaal op de Blu-ray release terug te vinden. Zodanig zelfs, dat er een tweede disc bij aan te pas is gekomen.
· Audiocommentaar: Regisseur Pete Docter, producer Dana Murray en mede schrijver en regisseur Kemp Powers verzorgen een heerlijke commentaartrack, die vol zit met de nodige details op zowel thematisch als technisch vlak. Een ware traktatie voor de liefhebbers.
· Not Your Average Joe (09:45) Een handvol crewleden van de film bespreken Joe’s personage tot in detail. Niet alleen komt de totstandkoming van het personage aan bod, maar ook het stemmenwerk van Jamie Foxx en het verhaal van Joe buiten het scherm. Ook is er aandacht voor componist Jon Batistes’ bijdrage en het belang van diversiteit onder de crew.
· Astral Taffy (08:12) Een featurette die zich richt op de totstandkoming van de “Soul World”. We zien concept ontwerpen en hoe zaken uit de werkelijk wereld werden geïntregeerd in de visuele magie van Pixar.
· Pretty Deep for a Cartoon (06:29) Een blik op de Pixar-films van Docter, waarbij de nadruk ligt op zijn gave om diepere lagen mee te geven aan een animatiefilm.
· Into the Zone: The Music and Sound of Soul (08:24) Een featurette die zich vooral richt op de muziek in de film en de invloed hiervan op het geheel.
· Soul, Improvised (06:49) Een featurette over de invloed die de Corona-pandemie had op de film en zijn release.
· Jazz Greats (02:50) Diverse grote namen uit de jazzwereld laten hun licht schijnen over de film en zijn muziek.
· Deleted Scenes (22:17) Na een korte introductie zijn een vijftal verwijderde scènes te bekijken, overigens wel onvoltooid; Mentor Orientation, Clubhouse Forgery, Home Lessons, Living the Dream en Press Shot.
Soul doet in animatiekwaliteit niets onder voor wat we van Pixar gewend zijn, maar toch beklijft het als geheel een stuk minder. Het verhaal over Joe die probeert om na zijn dood weer terug op aarde te keren zit soms dusdanig ingewikkeld in elkaar dat het de film meerdere malen flink in de weg zit. Zeker als je bedenkt dat Pixar zich normaal gesproken richt op het gehele gezin, waarbij men een extra laag toevoegt voor volwassenen. Hier lijkt het een wat omgekeerde wereld. Bovendien is de ‘tussenwereld’ waarin de film zich voor het grootste gedeelte afspeelt net te abstract om je als kijker goed mee te kunnen identificeren. Qua animaties en muziek is er uiteraard bijzonder weinig mis, maar Pixar heeft zelf de lat enorm hoog gelegd en dan verwacht je toch net dat beetje meer. Het maakt van Soul zeker geen slechte film, maar ook niet de baanbrekende film waar je als kijker bij een nieuwe Pixar-film toch keer op keer een beetje op hoopt.
Met dank aan The Walt Disney Company Benelux voor het recensie-exemplaar.
Beoordeling
- Film
- Extra
- Eindcijfer
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.