Star Trek – The Animated Series

RegieHal Sutherland en Bill Reed
Jaartal1973
Releasedatum02-11-2016
Speelduur510 minuten
CastWilliam Shatner, George Takai, DeForest Kelley, Nichelle Nichols, Leonard Nimoy en James Doohan

Captain Kirk en zijn voltallige crew van The Enterprise keren terug om de vijf-jarige missie voort te zetten op een manier die je nog nooit hebt gezien. Zo keren ze terug naar de Tribbles, onderzoeken ze nog meer vreemde planeten en komen ze oude bekende weer tegen. Of het nou het terugkeren naar het pretpark planeet is of de terugkeer van de snode Harry Mudd, niets is te gek voor Kirk en zijn bemanning van de Enterprise. Laat je meevoeren op het sterrenschip dat de meest betrouwbare crew uit het hele universum heeft voor het eerst op Blu-ray in high-definition.

In 1969 introduceert Gene Roddenberry de serie Star Trek. De serie vertelt het verhaal van Kapitein Kirk die met zijn bemanning op een vijf-jarige missie is gestuurd voor de United Federation of Planets. De legendarische status die de serie vandaag de dag heeft, begon echter niet vlekkeloos, want al na drie seizoenen werd in 1969 de stekker uit de serie getrokken wegens tegenvallende kijkcijfers. Echter lag er al een plan klaar dat Phase II heette, alleen zagen producenten het niet zitten om weer een echte serie hiervan te maken. Dit zorgde ervoor dat in 1973 werd besloten om een animatie serie van Star Trek te maken en de voltallige cast keerde terug om de stemmen in te spreken voor de serie. Maar een daverend succes bleef wederom echter uit en zorgde ervoor dat ook deze zeer vermakelijke geanimeerde versie van Star Trek alweer stopte in 1974. Na het grote succes van Star Wars, wist Star Trek in de jaren 80 ook terrein te winnen en kreeg onderhand dertien bioscoopfilms en maarliefst zeven spin off series. Hoewel deze oude tekenfilm serie altijd een beetje op de plank is blijven liggen, besloot Universal alle afleveringen flink op te poetsen en voor het eerst in hoge kwaliteit op Blu-ray uit te brengen, iets dat het Trekkie hart natuurlijk flink sneller laat kloppen.

Gezegd moet worden dat de beelden er werkelijk fantastisch uitzien. De hoge resolutie zorgt ervoor dat je bijna denkt dat je naar een gloed nieuwe tekenfilmserie zit te kijken. Hoewel de animatie zelf niet van al te hoge kwaliteit is, blijft het toch geweldig om te zien wat er na de drie seizoenen van de originele serie gebeurd. Maar niet alleen het beeld is fantastisch, zo heeft Universal ook flink wat tijd besteed aan het geluid dat er helemaal 5.1 DTS-HD Master opstaat. Je waant je af en toe echt op de Enterprise uit de jaren zestig dat zorgt voor een heerlijk nostalgisch gevoel. Enige smetje op het geheel is dat de afleveringen er in 4:3 beeldverhouding opstaan, waar toch gehoopt werd op vol beeld. Natuurlijk snappen we zelf ook heel goed dat dit een lastige klus is bij een serie van ruim veertig jaar oud, maar dit had zeker de kers op de taart kunnen zijn. Laat dit je als echte Star Trek-fan niet tegen houden, want deze uitvoering is werkelijk fantastisch op Blu-ray gezet en een absolute must-have voor iedere Trekkie.

• Audio- en tekstcommentaar Audiocommentaar door producer David Wise, schrijver David Gerrold en Michael en Denise Okuda. Daarnaast tekstcommentaar op enkele afleveringen

• Drawn to the Final Frontier: The Making of Star Trek (24:00) Documentaire over het ontstaan van The Animated Series. Aan het woord komen regisseurs, tekenaars en schrijvers.

• What’s The Star Trek Connection?
• Storyboard Gallery
• Show History

Star Trek: The Animated Series is een must-have item geworden dat iedere Star Trek-fan zeker in zijn bezit zou moeten hebben. De 22 getekende afleveringen zijn op werkelijk formidabele manier op de Blu-ray disk set gezet. Door de zeer hoge resolutie wordt de serie messcherp op je televisie getoond, met als enig klein smetpuntje dat de beeldverhouding nog altijd 4:3 is gebleven. Voor de puristen onder ons zal dit een zorg zijn. Universal heeft veel werk in het oppoetsen van de afleveringen gestoken en dat is natuurlijk alleen maar te prijzen en als kers op de taart wordt dit alles nog met fraai artwork op de cover aan ons gepresenteerd. Natuurlijk is dit een prachtig medium dat waardig wordt gepresenteerd in het jaar dat de franchise alweer 50 jaar bestaat. Dus alle Star Trek fans kunnen naar de winkel rennen, want je zal zeker niet teleurgesteld raken. En zoals Spock zou zeggen; Live Long and Prosper!

Met dank aan Triple P Entertainment en Universal Pictures Home Entertainment voor het recensie-exemplaar.

15 november, 2016