The Gift
Het leven van Simon en Robyn verloopt zoals ze alleen hadden kunnen dromen. Ze kopen een prachtig huis in een nette buurt en Simon heeft een mooie nieuwe baan gekregen. Op een zekere dag komt Simon Gordo tegen, een oude schoolvriend die hij op het eerste gezicht niet direct had herkend. Na deze ontmoeting komt Gordo echter steeds vaker langs met cadeautjes. Dit gedrag staat Simon niet aan en hij verzoekt Gordo dan ook om niet meer langs te komen. Maar na dit verzoek komt Robyn achter een groot geheim en Robyn moet bij zichzelf te raden gaan of ze Simon wel zo goed kent als ze denkt.
Acteur Joel Edgerton maakt met The Gift zijn regiedebuut en laat direct zien dat hij het regievak goed verstaat. Met een onderwerp dat in het verleden al vaak genoeg gebruikt is lijkt het namelijk moeilijk om verrassend uit de hoek te komen. Toch weet Edgerton goed onder de huid van de kijker te kruipen bij deze film, waar hij overigens zelf ook nog eens een van de hoofdrollen in vertolkt. Hij speelt de rol van Gordie, een vreemd figuur die op het eerste gezicht nog een vriendelijk persoon lijkt te zijn. Naast hem zien we Jason Bateman in de rol van Simon en hij is helemaal op zijn plek als toegewijd echtgenoot en vriendelijke buurman. Bateman was de laatste jaren veel te zien in komediefilms als Horrible Bosses en Identity Thief, maar laat met deze rol zien ook andere rollen goed aan te kunnen.
De film komt wat traag op gang, waarbij de film flink de tijd neemt om de karakters van Simon en Robyn uit te diepen. Het echtpaar koopt een huis en Simon heeft een nieuwe kantoorbaan waar hij veel doorgroei mogelijkheden heeft. Daarnaast komt het oud zeer van een misgelopen zwangerschap om de hoek kijken. De film krijgt echter een andere wending als Gordo ten tonele verschijnt. De ongemakkelijke eerste ontmoeting bij de kassa van een woonboulevard leidt ertoe dat Simon zijn telefoonnummer aan Gordo geeft. Als er de volgende dag een cadeau voor de deur ligt begint Simon argwaan te krijgen en vraagt hij zich af hoe Gordo aan hun adres komt. Toch dringt Robyn erop aan dat ze Gordo uitnodigen voor een etentje, waarna Gordo keer op keer weer voor de deur staat of cadeaus bij het huis achterlaat. Het laat de kijker in het ongewisse waar de film heen gaat, maar het is overduidelijk dat er iets broeit.
De boodschap die de film wil overbrengen ligt er misschien wat dik op, maar het wordt je als kijker bemoeilijkt als je toch begrip voor Gordo kan opbrengen. Het verleden dat Simon en Gordo hebben steekt namelijk iets anders in elkaar dan dat Simon wil doen voorkomen. Als het hoofdstuk Gordo eindelijk afgesloten lijkt blijft Robyn echter erg angstig voor hem. Dit leidt ertoe dat Robyn toch in het verleden gaat graven, iets dat er uiteindelijk voor zorgt dat ze haar eigen man niet vertrouwt. Ondanks dat de film erg sterk is, had de film nog beter kunnen zijn als de makers de schaar hadden gezet in de soms wat langdradige scènes. Gelukkig het sterke eind van de film een grote kracht, waardoor je zelfs na de aftiteling je nog zal afvragen hoe de vork nou precies in de steel zit. Het gebeurt vaak dat dit soort films afgesloten worden met een bombastisch einde, waarbij de losse draadjes door middel van een aantal ongeloofwaardigheden aan elkaar geknoopt worden, maar gelukkig weet The Gift zich juist hierin te onderscheiden.
The Gift is een erg sterke psychologische thriller geworden die op het eind zeer verrassend uit de hoek weet te komen. Regisseur Joel Edgerton weet met deze film goed onder de huid te kruipen van de kijker door een reeks suggestieve gebeurtenissen te tonen waarbij je geneigd bent om al snel je conclusies te trekken. Uiteindelijk duurt de film misschien iets te lang, maar het einde doet je dit de film vergeven. Bateman en Edgerton weten te imponeren in hun rol, maar ook het camerawerk zit prima in elkaar en heeft een duidelijk toegevoegde waarde op de spanning van de film.
Beoordeling
- Eindcijfer
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.