RegieDavid Lowery
Jaartal2020
Releasedatum19-01-2022
Speelduur130 minuten
DistributeurThe Searchers
CastDev Patel, Kate Dickie, Alicia Vikander, Joel Edgerton, Barry Keoghan, Ralph Ineson & Sean Harris

Iedere ridder heeft er minimaal één: een prachtig verhaal om te vertellen waardoor een ridder uitgroeit tot een legende waar nog eeuwen lang liederen over gezongen worden. Als koning Arthur echter aan de jonge ridder Sir Garwain vraagt naar zijn verhaal, dan moet hij hem het antwoord schuldig blijven. Er doet zich echter al snel een kans voor als een samenzijn van de koning en de ridders verstoort wordt door een mysterieuze en onbekende ridder die zich The Green Knight noemt. Hij daagt een ridder uit om het tegen hem op te nemen. Weet de ridder hem te verslaan, dan verdiend hij de magische bijl van de smaragdgroene ridder die hem precies een jaar lang voorspoed en rijkdom zal brengen. Er kleeft echter één nadeel aan het spel: na een jaar zijn de rollen omgedraaid en is het aan de Green Knight om zijn tegenstander te doden. Sir Garwain besluit om de uitdaging aan te gaan en weet de Green Knight te onthoofden. Het levert hem eindelijk zijn ridder-verhaal op, maar als het jaar bijna voorbij is, is het tijd voor zijn zoektocht naar de Green Knight om zijn schuld af te betalen. Het wordt voor Garwain een bijzondere reis die hem in contact brengt met rovers, bovennatuurlijke krachten en obstakels die het uiterste van hem zullen vragen. Maar zal hij ooit echt voorbereid zijn om zich te houden aan de afspraak die hij met de Green Knight heeft gemaakt?

The Green Knight is al een tijdje onderweg maar zag zijn beoogde release steeds verder opschuiven door de welbekende pandemie. Uiteindelijk beleefde de film zijn bioscooprelease eind juli vorig jaar, bij ons op vijf augustus, maar was in de tussentijd ook al verkocht aan Amazon. Hierdoor is de film inmiddels ook te vinden op de streamingdienst Prime Video, en nu dus ook op blu-ray, en zat een groot succes op het witte doek er dus helaas niet in voor de film van regisseur David Lowery (Pete’s Dragon en A Ghost Story). Toch was het maar de vraag of de film goede zaken had gedaan bij enkel een release in de bioscopen, want het bleek voor studio A24 behoorlijk lastig om de eigenzinnige film op de juiste manier in de markt te zetten. Want ja, wat is The Green Knight eigenlijk precies? Voor wie namelijk een doorsnee-verhaal verwacht in de trant van Robin Hood of Kingdom of Heaven komt behoorlijk bedrogen uit. The Green Knight is vooral een erg poëtische film waar voor de liefhebber een hoop van valt te genieten.

Wat dat betreft is The Green Knight het beste te vergelijken met Lowrey’s filmA Ghost Storyy uit 2017. In die film werd er aan hoop aan de kijker overgelaten en datzelfde geldt ook voor The Green Knight. Toegegeven, het gaat er niet zo enorm filosofisch aan toe als in A Ghost Story, maar toch gebeurd er tijdens Sir Garwain’s tocht een hoop bovennatuurlijks waar ieder zo zijn eigen verklaring bij kan vinden. Of niet. En daar moet je als kijker wel op beducht zijn, anders kan The Green Knight wel eens voor een onaangename verrassing zorgen. Voordeel daarbij wel is dat het er cinematografisch gezien allemaal waanzinnig mooi uitziet. De ene keer houdt Lowrey de zaken bijzonder klein door dicht op de huid te zitten van zijn hoofdrolspelers, om daarna uit te pakken met weidse shots die het imposante Engelse landschap tonen in al haar schoonheid. Het geeft de film in ieder geval de juiste richting om je als kijker helemaal te verliezen in het eeuwenoude verhaal dat stamt uit 1380.

Het valt te prijzen dat Lowrey er niet voor gekozen heeft om de film om te bouwen tot een moderne vertelling, maar heeft getracht om de film op dezelfde wijze te benaderen als het eeuwenoude verhaal. Een gok die studio A24 in ieder geval dus in een lastig parket bracht om de film op de juiste manier in de markt te kunnen zetten, maar het pakt in het geval van The Green Knight wel bijzonder goed uit. Met de traag voorbij trekkende beelden, de bovennatuurlijke gebeurtenissen en filosofische dialogen lijkt het net alsof de onbekende dichter van toen het verhaal zelf voordraagt. Voor wie graag doormiddel van groot spektakel wordt teruggebracht naar het strijdtoneel van eeuwen geleden heeft bij The Green Knight ongetwijfeld weinig te zoeken. Voor wie echter openstaat voor wellicht de enige juiste benadering om het verhaal van Sir Garwain and the Green Knight te verfilmen, staat een bijzonder avondje film kijken te wachten.

Extra’s: Helaas moet The Green Knight het doen zonder toevoegingen op de schijf, maar het is zeker een pluspunt dat uitgever The Searchers er voor gekozen heeft om de film op Blu-ray uit te brengen.

The Green Knight is een poëtische verfilming van het eeuwenoude verhaal over Sir Garwain en zijn strijd tegen de monsterlijke, smaragdgroene ridder met wie hij een levensgevaarlijk spel speelt. Regisseur David Lowery kiest er gelukkig niet voor om het verhaal te onderwerpen aan een moderne vertelling, maar blijft bijzonder trouw aan het bronmateriaal. De tocht van Sir Garwain is daardoor vooral gevuld met bovennatuurlijke zaken die op meerdere manieren door de kijker te interpreteren zijn. Dat zal ongetwijfeld niet bij iedereen in de smaak vallen, maar toch is The Green Knight meer dan de moeite van het kijken waard. Al is het maar voor de prachtige cinematografie die je met het grootse gemak mee terugneemt in de tijd van het Middeleeuwse Engeland.

Met dank aan The Searchers i.s.m. Remain In Light voor het recensie-exemplaar.

24 februari, 2022