The Hunger Games: Mockingjay – Part 2

RegieFrancis Lawrence
Releasedatum18-11-2015
Speelduur136 minuten
DistributeurIndependent Films
CastJennifer Lawrence, Josh Hutcherson, Liam Hemsworth, Donald Sutherland, Woody Harrelson, Julianne Moore, Elizabeth Banks en Philip Seymour Hoffman

Katniss Everdeen is uitgegroeid tot het symbool van het verzet dat tegen president Snow in opstand is gekomen. Samen met een handvol vrienden trekt Katniss naar het Capitol om daar de strijd aan te gaan. President Snow heeft de gehele stad voorzien van allerlei vallen die het gezelschap moet trotseren met gevaar voor eigen leven. Katniss heeft echter maar één doel voor ogen en dat is het vermoorden van de man voor wie zij een ware obsessie is geworden. Dan komt Katniss erachter dat zelfs de mensen die je het meest vertrouwd niet te vertrouwen zijn, waarna de zogenaamde ‘Mockingjay’ voor een moeilijke keuze komt te staan.

In 2012 ontketende de eerste film naar de boekenreeks The Hunger Games van schrijfster Suzanne Collins een ware hype. Elke tiener was lyrisch over het verhaal van een gewoon meisje dat in opstand komt tegen een gewelddadige president. Voor de filmreeks werd het laatste boek ‘The Mockingjay’ in tweeën gehakt om zo het verhaal meer tot zijn recht te laten komen. Het resultaat hiervan zijn twee films die elk ruim twee uur duren en dan moet je als regisseur van goede huizen komen om niet tot in den treuren in herhaling te vallen. Helaas is dat nou juist het probleem waar deze laatste The Hunger Games-film in vervalt. Waar Mockingjay – Part 1 nog wel aardig was, is het in Mockingjay – Part 2 huilen met de pet op.

Uiteraard zien we Jennifer Lawrence voor de vierde keer opdraven in de rol van Katniss, een rol die haar overigens zeer populair heeft gemaakt. Ook zien we Josh Hutcherson, Liam Hemsworth, Donald Sutherland, Woody Harrelson, Julianne Moore, Elizabeth Banks en de vorig jaar overleden Philip Seymour Hoffman terugkeren. Aan acteertalent ontbreekt het dan ook aan niets in deze film en hier kunnen we dan ook geen echte kritiek op geven. Helaas duurt het bijna een uur voordat er echt iets gebeurd in de film. Het eerste uur concentreert zich vol op de uitdieping van de personages en dan vooral op de oninteressante relatie tussen Katniss en Peeta. Dit gaat gepaard met veel gejank en dialogen waar de honden geen brood van lusten. Het is dan ook de vraag of het niet verstandiger was geweest om de laatste twee delen van de reeks in één film te smelten zodat er misschien één krachtigere film uit was voortgekomen.

Na het eerste uur komt dan eindelijk de echte actie en het moet gezegd dat de film dan een dik half uur zeer vermakelijk wordt. Als Katniss en co zich verplaatsen naar het riool van de stad wordt de spanning prima opgebouwd. Helaas is het wel wat voorspelbaar wat er gaat gebeuren, maar dit neem je echt voor lief als je het eerste uur hebt overleefd. Dan werkt de film zich naar het einde toe en Katniss trekt naar het grote huis waar president Snow zich schuilhoudt. Katniss probeert zich ongezien een weg te banen naar het huis, maar dan breekt de pleuris echt goed los. Helaas is het daarna gebeurd met de film en kan je eigenlijk net zo goed huiswaarts gaan, want wat er zich na deze goeie scène afspeelt is gewoonweg te voorspelbaar.

Vooral het einde van de film is teleurstellend. De ontknoping is er één die je al van mijlenver ziet aankomen, maar de makers smeren het einde eindeloos lang uit. De ruime twee uur van de film had dan ook met gemak dik een half uur ingekort kunnen worden. De aanloop naar de ontknoping leidt tot grote irritaties, want het voegt niets toe aan het verhaal en zorgt ervoor dat je geïrriteerd smacht naar de aftiteling. We kunnen dan ook wel stellen dat dit deel de slechtste uit de vierdelige filmreeks is. Dit is natuurlijk erg jammer want juist na het aardige derde deel hadden de makers de reeks op een goede manier kunnen afsluiten.

The Hunger Games: Mockingjay – Part 2 is een uitgesmeerd product geworden dat barst van de voorspelbaarheid, slechte dialogen en gejank. Aan de cast ligt dit overigens niet, want de acteurs doen stuk voor stuk goed hun best. Vooral Donald Sutherland zet als president Snow weer een lekkere etterbak neer, iets waar de beste man voor geschapen is. Het is ruim een uur wachten voordat er echt iets gebeurd in de film en wanneer het dan eindelijk zo ver is duurt dit maar een half uurtje. Helaas vervalt de film daarna weer in hetzelfde vervelende stramien waarin deze zich het eerste uur bevond. Waarom de film in 3D is geschoten is een groot raadsel, want het voegt compleet niets toe aan de film. Misschien zullen de fans er toch van smullen, maar voor de doorsnee kijker is het aan te raden om een andere film te kijken of een tray Red Bull mee te nemen om niet in slaap te vallen.

19 november, 2015