The Huntsman: Winter’s War

RegieCedric Nicolas-Troyan
Releasedatum07-04-2016
Speelduur114 minuten
DistributeurUniversal Pictures International Netherlands
CastChris Hemsworth, Charlize Theron, Emily Blunt, Nick Frost, Sam Claflin, Rob Brydon en Jessica Chastain

De zussen Ravenna en Freya regeren hun koninkrijk met ijzeren vuist, maar als Freya een baby krijgt en deze wordt vermoord door de vader raakt ze verbitterd en ontvlucht zij het koninkrijk. Met haar gave om haar vijanden in ijs te veranderen doorkruist ze het land met een leger, waar ze kinderen wegneemt bij hun ouders om ze op te leiden tot moordzuchtige jagers. Wanneer Freya over de ondergang van haar zus hoort zet ze alles op alles om de magische spiegel in haar bezit te krijgen, waarmee ze Ravenna weer tot leven kan wekken. Het is aan jagers Eric en Sara om stokje voor de plannen van Freya te steken, voordat het magische land wordt onder gedompeld in eeuwige duisternis.

In 2012 bereikte onze de enorme bioscoophit Snow White and the Huntsman. Deze zeer vermakelijke film werd een eigentijdse versie van het sprookje van Sneeuwwitje en een vervolg kon eigenlijk niet uitblijven. De affaire tussen hoofdrolspeelster Kristen Stewart en regisseur Rupert Sanders zorgde echter voor een aardige vertraging in het project en filmstudio Universal besloot in plaats van een direct vervolg een soort spinoff te verfilmen, waarbij de focus grotendeels ligt op The Huntsman. Op zich helemaal geen slecht idee, want een groot deel van de cast kan op deze manier alsnog terugkeren. Zo zien we Charlize Theron opnieuw als de kwaadaardige koningin Ravenna en Chris Hemsworth als The Huntsman. Daarnaast zijn er met onder andere Emily Blunt en Jessica Chastain twee belangrijke nieuwe leden aan de cast toegevoegd. Je zou zeggen dat er weinig mis kan gaan…

Het begin is in elk geval hoopvol. Want de vertelling over de tragische gebeurtenis rond ijskoningin Freya doet vermoeden dat de film nog wel eens een vermakelijke wending kan krijgen. Helaas gaat het daarna al snel mis. Als Freya de kinderen uit het hele sprookjesland ontvoerd en opleidt tot moordzuchtige jagers krijg je al snel de indruk dat je naar een vervolg kijkt op het verschrikkelijke Seventh Son uit 2014. De kinderen groeien vervolgens in hetzelfde razende tempo op als de irritaties toenemen. Hierbij zijn de accenten van Hemsworth en Chastain de grootste doornen in het oog. Het Schots/ Ierse accent is matig en vooral bij Chastain inconsequent te noemen aangezien ze deze met regelmaat afgewisseld met plat Amerikaans.Dit resulteert erin dat de prestaties van twee van de grote namen in de film ver beneden peil liggen, wat de doodsteek voor de film betekent.

Het acteerwerk is echter niet het enige waar de film mank gaat, ook het verhaal steekt slecht in elkaar. Zo krijg je meer dan eens het gevoel dat de makers voor het verhaal behoorlijk leentjebuur hebben gespeeld bij de nodige andere film. Zo toont ijskoningin Freya opvallend veel overeenkomsten met Elsa uit Disney’s Frozen. Dit soort dingen zorgen ervoor dat enige samenhang in het verhaal mist. Helaas kan de film ook niet rusten op het uiterlijk. Zo lijkt het er bij de (grotendeels uit de computer getrokken) effecten op of de tijd even heeft stilgestaan. Zo proberen de maker bij de scène waarin men in het magische sprookjesbos belandt hetzelfde trucje uit te halen als in de eerste film, maar dit mislukt pijnlijk. Zo zijn de pixels te tellen bij de (overigens bloedirritante) elfjes, zijn de Goblins gewoonweg lelijk gemaakt en is de soort van ijsbeer waar Freya op rijdt ook niet om aan te zien. Dat dit alles slecht wordt gepresenteerd in 3D maakt het er allemaal niet beter op.

The Huntsman: Winter’s War is een teleurstellende film geworden dat nog niet in de schaduw mag staan van zijn vermakelijke voorganger. Het verhaal is zeer slap en alles wat overblijft wordt teniet gedaan door de wanprestaties van Chris Hemsworth en Jessica Chastain en de matige uit de computer getrokken effecten. Ook de vele liefdesscènes die de film rijk is zorgen ervoor dat de film met een krappe twee uur eindeloos lang lijkt te duren. Het is te hopen dat de makers een derde deel achterwege laten, want een debacle als dit hopen we niet snel meer mee te maken. We kunnen dan ook concluderen dat een trip naar de bioscoop zeer overbodig is, maar mocht je toch nog benieuwd zijn raden we je in elk geval aan de 3D versie te mijden.

8 april, 2016