13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi

RegieMichael Bay
Releasedatum17-08-2016
Speelduur144 minuten
DistributeurUniversal Pictures Home Entertainment
CastJohn Karsinski, James Badge Dale, Max Martin, David Costable en Pablo Schreiber

Nadat dictator Moeammar al-Khaddafi op gewelddadige wijze werd afgezet is Benghazi één van de gevaarlijkste plekken op aarde. Alle buitenlandse ambassades werden gesloten, behalve één Amerikaans consulaat en een geheime CIA-basis . Als een Amerikaanse ambassadeur op het consulaat verblijft krijgen zes voormalige commando’s de taak om de CIA-basis te beschermen. Op 11 september 2012 gaat het echter gruwelijk mis als een groep terroristen de verblijfsplaats van de ambassadeur aanvalt. Als de bewaking van zijn villa op de vlucht slaat, worden de commando’s ingezet om de schade te beperken. Tijdens de maar liefst dertien uur durende aanval gaan ze een strijd aan tegen een grote overmacht om een nog grotere ramp te voorkomen.

Michael Bay is bekend van zijn blockbusters die keer op keer afgemaakt worden door de critici, maar waar het grote publiek massaal op af komt. Wie daarnaast zijn naam hoort in combinatie met een waargebeurd verhaal, denkt niet direct aan een waarheidsgetrouwe verfilming. Zo verdraaide hij de nodige feiten bij voor zijn visie op Pearl Harbor, waar hij de film tot overmaat van ramp ook nog eens overgoot met een fictieve verhaallijn die van de film een tranentrekker voor vrouwen maakte. Met de verfilming van de 13 Hours: The Inside Account of What Really Happened in Benghazi van auteur Mitchell Zuckoff begaf hij zich dan ook op glad ijs.

Het verhaal wat we hier verfilmd zien is daarnaast erg actueel op het moment. Zo had de hele aanval wellicht voorkomen kunnen worden en nam presidentskandidaat en toenmalig minister van Buitenlandse Zaken Hillary Clinton de volle verantwoordelijkheid voor de aanval op zich. Dat de film dan ook uit kwam ten tijden van haar campagneperiode zorgt voor wat vraagtekens. De film opent met een kleine uiteenzetting van de voorgeschiedenis van wat we gaan zien en hoe Benghazi één van de gevaarlijkste plekken op aarde werd.

We vallen na deze opening eigenlijk midden in het verhaal als Jack Silva zich bij het team van commando’s voegt. Er worden wat achtergronden betreft het thuisfront aangehaald, maar nergens gaat de film echt de diepte in op dat vlak. Het duurt dan ook niet lang voordat de spreekwoordelijke pleuris uitbreekt. Het moge duidelijk zijn; dit is geen taaie en volledig accurate geschiedenisles, maar eerder een actiefilm met de nodige verering voor de heldendaden van de commando’s. Zeer vermakelijk natuurlijk, al zal het mensen die houden van een correcte weergave van feiten zich hier zeker aan storen.

Bij het bekijken van de film valt direct op dat alles er zeer gelikt uit ziet. Eigenlijk precies zoals we van Bay kunnen verwachten. Echter, dit spreekt dit keer in zijn voordeel, want dergelijk geweld weet Bay altijd op film te zetten als de beste. Goed dus dat het daar dit keer vooral om draait, al moet gezegd worden dat alles soms iets te warrig wordt gepresenteerd. Maar de spannend bedoelde scène als de in het nauw gekomen commando’s niet meer weten of ze nou worden belaagd of worden geholpen door de lokale strijders is wel één van de sterkste van de film Zelfs als de echte spanning uitblijft.

Extra’s: Op de Blu-ray zijn geen extra’s aanwezig. Opvallend genoeg ontbreken zelfs promotionele trailers van andere releases van Universal Pictures. Daarnaast is het jammer, want aangezien het de verfilming van een waargebeurd verhaal betreft had een documentaire een aangename toevoeging kunnen zijn.

13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi is een indrukwekkende actiefilm die zijn oorsprong vindt in een waargebeurd verhaal. De film zet in de opening de voorgeschiedenis vlot uiteen, om vervolgens vrij snel over te gaan tot actie. Koren op de molen van regisseur Michael Bay, die zich duidelijk in zijn element voelt. Natuurlijk ziet alles er gelikt uit en zien we zijn typische Hollywoodstijl door de hele film terug. Toch werkt dit alles wonderwel goed, al zal de kijker die een accurate geschiedenisles verwacht worden teleurgesteld. Echter, voor wie een gelikte actiefilm kan waarderen is deze film zeker aan te raden. Het boek lezen kan natuurlijk ook altijd nog.

Met dank aan Triple P Entertainment en Universal Pictures Home Entertainment voor het recensie-exemplaar.

16 augustus, 2016